Jump to content

Recommended Posts

Posted

Witam,

 

Chcę zamienić Turdusa 15W40 na PETRONAS ARBOR ALFATECH 15W‑40 w URSUS-ie 2812(kiedyś MF-235). Cena za bardzo nie odgrywa roli. Ciągnik nie pracuje ciężko, jeżdżenie w różne miejsca, gdzie nie można dojechać samochodem, albo jakieś ogrodowe sprawy. Wymiana oleju raz w roku(w maju). Aż tak mocno nie znam się na olejach, ale Turdus po roku wygląda na przepalony i jak woda. To źle świadczy o oleju - mam tutaj na myśli jego wodnistość przed wymianą. Ciągnik ma jakieś 30 lat. Nie ma żadnych wycieków i nie bierze oleju - w każdym razie niezuważalnie. Moim zdaniem Turdus to badziewie. Podkreślę, że ciągnik nie pracuje ani w polu ani ciężko. Silnik to 2,5 litrowy, wolnossący, 3-cylindrowy. 

 

Mam na oku dwie marki:

 

1. PETRONAS ARBOR ALFATECH 15W‑40( https://www.pli-petronas.com/pl-pl/branza-rolnicza-i-budowlana/produkty/petronas-arbor-alfatech-15w-40 )

2. Mobil Delvac MX™ 15W-40( https://www.mobil.com/pl-pl/commercial-vehicle-lube/pds/eu-xx-mobil-delvac-mx-15w-40 ) 

 

Petronas Arbor Alfatech to dedykowany olej dla maszyn rolniczych. Cenowo jakoś nie jest ekstremalnie droższy od Turdusa, czy Delvaca. Póki co jest moim faworytem do zamiany Turdusa.

 

Pytanie, czy do takiego ciągnika można zalać olej Petronasa z ACEA E5/E7? Olej nie jest low-saps. Pytanie, czy to nie jest olej przypadkiem mid-saps? Jak to zweryfikować? Tak jak pisałem cena między tymi olejami nie odgrywa za bardzo roli.

 

Przy okazji co ile wymienia się olej w przekładni i skrzyni biegów? Od nowości, czyli 30 lat nie był wymieniany... W ogóle go się wymienia profilaktycznie co jakiś czas? Z tego co udało mi się wyczytać fabrycznie był zalany Agrol U 80W90. Wchodzi 42 litry. 

 

 

 

PETRONAS ARBOR ALFATECH 15W‑40:

 

 

Specyfikacje:

  • API CI-4/CH-4
  • ACEA E7/E5
  • CAT ECF-2, ECF-1a
     
  •   Parametry Metoda Jednostka Wartość standardowa
  • Wygląd - - Jasny i przejrzysty
  • Gęstość w 15°C ASTM D 4052 g/cm3 0,880
  • Lepkość kinematyczna w 100°C ASTM D 445 mm2/s (cSt) 14,5
  • Wskaźnik lepkości ASTM D 2270 - 135
  • Temperatura zapłonu COC ASTM D 92 °C > 210
  • Całkowita liczba zasadowa (TBN) ASTM D 2896 mgKOH/g 11,5
  • Piana w 24°C ASTM D 892 cc/s 0 / 0
  • Temperatura płynięcia ASTM D 97 °C -33

 

Mobil Delvac MX™ 15W-40:

 

ACEA B2

ACEA E3

API CF

API CF-4

API CG-4

API CH-4

API CI-4

API SJ

API SL

ACEA E7

Właściwości fizykochemiczne i specyfikacje

Właściwości fizykochemiczne

 

Klasa lepkości

SAE 15W-40

Popiół siarczanowy, [%wag.], ASTM D874

1,1

Gęstość w 15°C, lb/USg, ASTM D4052

0,87

Temperatura zapłonu w tyglu otwartym, Cleveland Open Cup, °C, ASTM D92

225

Lepkość kinematyczna w 100°C, mm2/s, ASTM D445

14,6

Lepkość kinematyczna w 40°C, mm2/s, ASTM D445

110

Temperatura płynięcia, °C, ASTM D97

-36

Liczba zasadowa TBN, mgKOH/g, ASTM D2896

9,2

Wskaźnik lepkości, ASTM D2270

136

Lepkość względna CCS (Cold-Cranking Simulator) w 20°C, [mPa.s], ASTM D5293

Posted

olej sie starzeje i cza go wymieniać a w skrzyni masz hydraulike i jest to czuły układ.

ten silnik jest wolnossący i jeśli zmienisz olej na dizla wolnossącego o tych samych parametrach lepkość gęstość czyli 15W 40 to nic sie nie stanie. Nie wiem co ile godzin jest wymiana w tym silniku ale w ursusach jest to co 240 mt/h ale warto zmienić co roku np. na wiosne.

Skrzynia co omoło 500 h wymiana, ale co 4 lata powinno się wymienić.

Ja robie po 150 h rocznie max. i wymieniam co roku ( stąd nie pamiętam co ile)

Do skrzyni musisz dać hydrauliczno przekładniowy o takich samyxh parametrach lepkość gęstość, i mineralne oleje ! żadne mixy syntetyczne .

Posted

No to w skrzyni nie było wymieniany 30 lat... Do skrzyni Agrol U 80W90. Co z tym PETRONAS ARBOR ALFATECH 15W‑40? Jego lepkość się zgadza. Ale co z ACEA E5/E7? To nie za nowoczesny olej do takiego silnika? O ile w ogóle coś takiego jest jak "za nowoczesny olej" do starego silnika? 

Posted
w przypadku skrzyni pasi wszystkie korki spuścić i oglądnąć filtr w razie wyczyścić. Pamiętaj, że zwolnice to ten sam układ i też cza spóścić - w tym hamulce są suche bo w 255 tam są hamulce w zwolnicach i jest syf z podkładek ciernych, nie mniej jednak cza odkręcić korki w zwolnicach i spuścić
Posted
Kolego, aż tak sie nie znam i nie wiem co to za olej o ktorym piszesz. Może być zanowoczesny ! myjąco czyszczący - lejesz takiego i nie masz ciśnienia na wale i remont. Nowoczesne to syntetyki lub półsyntetyki. Ciągnik jest z ery mineralnych oleji i taki cza lać. Ja leje suoerol cc milvus 15 W 40 od 35 lat. tu na forum twierdzą , że liony bo agrol jest stworzony do tego silnika, a ja pamiętam milvusa od zawsz
Posted

no fakt, poniżej 15 są

Nie wiem czemu akurat o tym konkretnym oleju piszesz jak jest cała masa różnych firm. Może zasugeruj sie tym , że ten silnik to Perkins i do niego należy dobrać olej

Posted

najpierw się dowiedz jaki olej jest dedykowany do  twojego silnika chodzi o specyfikację , i dopiero zmieniaj, jak już , do skrzyni agrol u lub utto

  • 3 weeks later...
Posted

Widzę, że temat trochę się ruszył :) U mnie już decyzja podjęta. Miał być PETRONAS ARBOR ALFATECH 15W‑40 a będzie FUCHS AGRIFARM MOT 15W40 z klasą jakości E7/CI-4. 

Posted

Nie wiem co wam się nie podoba w turdusie 15w40,jest to b.dobry olej ,w silnikach o dużej mocy wymienialiśmy co 40 000 km i nic się nie dzialo,ja w c360 wymieniam co200-250 mtg. ale w międzyczasie tzn w polowie wymieniam tylko filtr oleju ,tak więc wymienniam olej i filtr a po przejechaniu 100-125 mtg wymieniam sam filtr 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...