Jump to content

Recommended Posts

Posted

Producenci traktorów nie publikują podstawowej danej jak przełożenie pomiędzy osiami. Oczywiście możesz obliczyć wysokość każdej z opon i sprawdzić czy stosunek wysokości jest identyczny przed i po wymianie. Obecnie masz 1323,6 mm z przodu i 1577,6 mm z tyłu. Stosunek wysokości tyłu do przodu wynosi 1,1919. Jest w tych obliczeniach pewien błąd. Otóż porównałem wysokości całkowite a nie skuteczne, a te powinny się zgadzać. Inne będą szerokości więc i wysokość skuteczna ulegnie zmianie zwłaszcza tylnych opon. Po wymianie miałbyś 1113,6 mm z przodu i 1544 mm z tyłu. Stosunek wysokości wynosił będzie 1,3865. Przednie koła nie nadążą za tylnymi. Pozdrawiam!

Posted

zniszczysz ciągnik. Chcesz zmienić felge z tyłu a to ci nie wyjdzie.

Z moich poszukiwań i dociekań możesz kombinować z oponami na tych samych felgach, albo zmieniając na obu osiach. albo zmieniając wszystkie.

Nie piszesz czemu , albo co chcesz osiągnąć zmieniając koła.

Na felgach które masz możesz kombinować z oponami na szersze i węższe.

Masz felgi 24 i 34, profil opony 85 . Zacbowując te sam profil możesz zakładać równegle zmiane szerokości opony na plus lub minus, zmieniając profil na jednej osi o 10, (85 na 75) musisz adekwatnie przeskoczyć o 2 numeracje w szerokości.

takie mam rozeznanie ale wymaga dalszych sprawdzań.

Takie wnioski wyciągnąłem przy poszerzeniu opon z tyłu w 1614.

Jest jeszcze bardzo istotna sprawa, jako że przednie zużywają sie szybciej to i średnica , albo obwód toczenia skraca się

Posted

Tak to nie działa. Ważna jest wysokość skuteczna (dokładniej promień skuteczny) aby opony zachowywały się jak należy. Profil opony to nic innego jak teoretyczny promień skuteczny nowej samej opony (bez felgi!!!) wyrażona w procentach jej szerokości. Do tego należy doliczyć połowę średnicy felgi podanej zazwyczaj w calach. Kolega zakłada mniejsze koła (o mniejszym promieniu skutecznym) z przodu o 105 mm, a z tyłu o 16,8 mm. Matematyka jest tu nieubłagana. Na każdy dodany lub odjęty milimetr wysokości (promienia skutecznego) koła tylnego musisz odpowiednio dodać lub odjąć 0,838 mm wysokości (promienia skutecznego) koła przedniego a nie żadne dwie numeracje. Pozdrawiam!

Posted

Sam kolego piszesz, że producenci nie podają danych. Jakoś cza sobie radzić.

Doszedłem do tego na piechotke mierząc średnice różnych kół, a nawet obwód.

Wiadomo, że to niemoże być doskonałe, nie będe sie rozpisywał jak przepastne różnice wychodą w obwodzie uwzględniając zużycie opon, nawet problem jest z wysokością kolocka protektora nowej opony u różnych producentów. Przy małych różnicach poradzi sobie sprzęgło przeciążeniowe albo hydrauliczne.

Założyciel wątku może sobie zmierzyć obwód swoich kół, obliczyć stosunek przednich do tylnych i wg tego szukać

a czemu zmieniać felge 34 na 30 to nie wiem

Posted

Nie napisałem że "producenci nie podają danych".

Zastanawia mnie po co mierzyć coś co jest napisane na oponie? Żeby sprawdzić producenta opony? I tak, przynajmniej ja, nie sprawdzę bo nie mam pojęcia jak zmierzyć promień skuteczny koła czy jego obwód skuteczny.

Chce zmienić bo może ma takie koła, zresztą nie ważne. W przypadku napędu raczej trzymałbym się zaleceń producenta. Jeżeli napęd może być załączany pod obciążeniem to niewielkie różnice nie będą problemem o ile będzie używany wtedy gdy jest niezbędny.. Pozdrawiam!

Posted

serio ? a w jakim zakresie lepiej, co znaczy dla ciebie lepiej. Dla mnie jak będziesz miał tył niżej od przobu to będzie gorzej i śmiesznie. Od tego by traktor zwolnić masz skrzynie biegów,

Daje sie większą średnice by sobie lepiej radził na bruzdach i nierównościach.

Zmienia sie koła na szersze aby sobie lepiej radził np. z uprawą, albo węższe by mniej zniszczyć upraw. Też sie robi takie manewry z kołami dla struktury ziemi.

Jak zmienisz tył na 30 to przód musisz na 20. Tylko po co.

Posted

Nie @Vademecum nie masz racji, często wiedzę tutaj twoje odpowiedzi, dużo piszesz ale nie zawsze z sensem.

Znalazłem dziś tabele doboru opon i można dać R30 na tył i R24

I uwierz mi że daje to dużo, weź sobie 2 ciągniki MF255 były na oponach R28 i R32 i ten na 32 jest szybki ale łatwiej go zdusic a ten 28 wolniejszy ale lepiej idzie w polu.

Kolejna sprawa, w Zetorze Proxima 7441 też zostały zmieniona koła na R30 a były R34 i ciągnik o wiele lepiej się sobie radzi w robocie nie zdusi go tak jak ja wysokich kołach

Posted

Dlaczego równasz starego mf 255 z jedną osią napędową do ciągników z dwoma osiami napędowymi .

Mf ma ubogą skrzynie biegów, jednak zdusić go na pierwszym biegu jest trudno i prędzej wpasnie w poślizg na asfalcie a w polu zakopie się.

Zmieniaj sobie koła na jakie chcesz , ale to jest bez sęsu.

Posted

kolego niepróbowałem bo jest bezsensu kupować nowe felgi chodźby, małe koło ma mniejszy kontakt z pidłożem, gorszą amortyzacje, i gorsze porószanie sie po dużych nierównościach, wjedźiesz do gĺębszej bruzdy i trudniej będziesz miał wyjechać. Z tego co napisałeś to go " nie zdusi " ale od tego masz skrzynie biegów żeby nie sdusiło, a jak będziesz miał ochote zwiększyć prędkość ciągnika to co założysz większe koła ?

Największy w tym wszystkim jest problem z doborem opon przód względem tył a ryzykujesz uszkodzeniem mostu , skrzyni biegów i szybszego zdarcia opon. Dlatego to jest bezsensu.

zauwasz, że traktory komunalne mają mniejsze koła, ale one nie uprawiają pól.

Chcesz sobie zmienić po swojemu ok. ale dla mnie to jest bezsensu.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...