Skocz do zawartości


Zdjęcie

Kodeks rolny czy rolniczy?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 25 listopad 2022 - 23:42

Jakie dobra powinien chronić Kodeks rolny/rolniczy (rolny jest kojarzony z rolnictwem przemysłowym, rolniczy z rodzinnym)?

Czy prawo rolne powinno nadal być dziedziną prawa administracyjnego czy prawa cywilnego?

Regulacje czego i w jaki sposób powinien zawierać? Pozdrawiam!


  • 0

#2 Vademecum

Vademecum

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 8629 postów

Napisano 02 grudzień 2022 - 17:32

Każdy kodeks powinien chronić zasobności ziemi i niejako stać na straży przed jej znszczeniem. Tylko co z kodeksu jak większość rolników w PL z tego niemal 1.3 mln nie przeczyta, nie zrozumie , bo tak.
Bo dziadek, ojciec tak robił , a mówiąc to nie wiedzą co i dlaczego przodkowie robili.
Chronić to jedno, drugie zabezpieczyć potrzebę żywnościową w PL, w bezpieczną żywność.
(Nie akceptuje pojęcia "Zdrowej żywności") Tylko jak to zrobić skoro dopłaty do produkcji rolnej dalej będą celem spekulacji. Tak, im więcej znajduje info nad zmianami tym bardziej widzę, że to niewiele zmieni.
  • 0

#3 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 02 grudzień 2022 - 20:38

Nikt tego Kodeksu nie przeczytał bo go nie ma, jeszcze nie ma, więc ktoś go musi napisać. Też uważam że żywność powinna być bezpieczna, a nie zdrowa. Jak robił dziadek właściwie nie pamiętam, ale staram się robić tak jak robił ojciec.

Kolego Vademecum, najpierw należałoby się zastanowić czy większa szansa na zmianę jest wtedy gdy nic nie będziemy robić, nic proponować i udawać że wszystko jest w porządku, czy wtedy gdy zaczniemy coś robić, proponować zmiany i wskazywać problemy wraz z ich rozwiązaniem?

Dziękuję Ci Kolego za ten post. Mamy już cztery artykuły:

Art 1. Rolnictwo zapewnia dostęp do bezpiecznej, zróżnicowanej żywności dobrej jakości, w wystarczającej ilości, wyprodukowanej w warunkach ekonomicznie i społecznie akceptowalnych, chroniąc zatrudnienie, wartość dodaną, rolniczą przestrzeń produkcyjną, środowisko i krajobraz.
Art. 2. 1. Państwo wspiera:
1) rozwój produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego uwzględniając cele gospodarcze i społeczne rolnictwa umożliwiające konkurencyjność oraz zachowanie rodzinnego charakteru rolnictwa,
2) badania,
3)  ochronę zdrowia rolników,
4) dobrostan i zdrowie zwierząt,
5) wzrost wartości dodanej rolnictwa i przetwórstwa rolno-spożywczego oraz wzmocnienie zdolności eksportowych,
6) równowagę w stosunkach handlowych poprzez sprawiedliwy podział wartości dodanej,
7) rozwój rolniczej przestrzeni produkcyjnej w sposób zrównoważony i trwały uwzględniając różnice i specyfikę ekonomiczno-społeczne każdego regionu,
8) terytorialne połączenie produkcji, przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych,
9) promowanie krótkich łańcuchów sprzedaży i różnorodności produktów żywnościowych,
9) rozwój produkcji opatrzonych znakami identyfikacji jakości i pochodzenia,
10) promowanie i informowanie konsumentów o miejscach i metodach produkcji oraz przetwarzania produktów rolnych i rolno-spożywczych oraz ich cechach,
11) rolniczą produkcję ekologiczną,
12) zrównoważone wykorzystanie produktów ubocznych pochodzenia rolniczego i przemysłu rolno-spożywczego i ich wykorzystaniu rolniczemu,
13)  bezpieczeństwo żywnościowe,
14) związki i organizacje rolnicze,
15) zapobieganie ryzykom i zarządzanie ryzykami,
16) ochronę i meliorację gruntów rolnych,
17) promowanie kultury żywienia, uwzględniając kwestie kulturowe, środowiskowe, ekonomiczne i społeczne,
18) dbanie o rozwój gospodarstw rolnych w rozwój gospodarczy i utrzymanie zatrudnienia na obszarach górskich i innych obszarach o utrudnionej gospodarce rolnej,
19) utrzymanie przestrzeni i zachowanie naturalnego środowiska, zwłaszcza w zakresie różnorodności biologicznej,
20) utrzymanie działalności rolniczej,
21) autonomię gospodarstw rodzinnych.
2. Polityka Państwa prowadzona w zakresie jakości i pochodzenia produktów rolnych i żywnościowych ma następujące cele:
1) wzmocnienie rozwoju rolnictwa i przetwórstwa żywności oraz podniesienie jakości produktów poprzez wyraźne oznaczenie jakości i pochodzenia produktów trafiających na rynek;
2) utrwalenie produkcji rolnej i żywnościowej i zapewnienie utrzymania działalności gospodarczej, szczególnie na obszarach wiejskich o niekorzystnym położeniu;
3) promowanie różnorodności produktów i identyfikacji ich cech, a także sposobu ich wytwarzania lub miejsca pochodzenia, wzmocnienie informacji dla konsumentów i spełnienie ich oczekiwań;
4) sprawiedliwy podział wartości dodanej produktów rolnych i żywności pomiędzy producentów, przetwórców i firm zajmujących się ich sprzedażą.
Art. 3. Każda  umowa o wolnym handlu musi szanować zasadę wzajemności i zapewniać porównywalne warunki dostępu do rynku rono-spożywczego, jak również wysokiego stopnia wymagań zakresie norm społecznych, środowiskowych, sanitarnych, fitosanitarnych i dobrostanu zwierząt, a także ochronę konsumentów i zachowania rodzinnego modeli rolnictwa.
Art. 4. Polityka rolna ma na celu utrzymanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej, w tym agroekologicznej przestrzeni produkcyjnej.

 

Obecnie państwo nie ma żadnych obowiązków ustawowych wobec rolnictwa i jest to jedyny dział gospodarki bez takich obowiązków Państwa.


  • 0

#4 Vademecum

Vademecum

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 8629 postów

Napisano 19 grudzień 2022 - 14:16

6 mln gospodarstw rolnych w uni ma zniknąć, pszenica która miała przejść tranzytem przez polske zalega w magazynach przetwòrców i pośredników. Ceny zboża na naszym rynku są uzależnione od cen światowych, a koszty produkcji u nas przynajmniej 3 krotnie podrożały.
Czy jest sens kupować nawozy na wiosne ?
Wielu moich sąsiadów pożuciło uprawe ziemi, a inni oddają dzierżawy.
Z tego co wiem to nietylko w polsce jest problem z zaniechaniem produkcji rolnej.
Pomoc rozdawnicza oparta na dopłatach poległa, czy nie wystarczyło nałożyć ceł na zboża wprowadzone na teren uni ?
Ja sobie nie wyobrażam dalszej produkcji w takich warunkach, przy takich wahaniach środków do produkcji i niekompetencji rządu co do napływu płodów rolnych z zewnątrz.
Następna sprawa to zużycie środków ochrony roślin w PL bodaj 2 kg na hektar a w NL 8 kg
Dochodzą sĺuchy o ograniczeniu o 50% stosowania tych środków, gdzie u nas to już niebardzo jest co ograniczyć.
  • 0

#5 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 30 grudzień 2022 - 09:29

Te 6 min gospodarstw w UE ma zostać uratowanych, a nie ma zniknąć.

Skoro ceny są uzależnione od rynku światowego na którym ceny w dużej mierze kształtuje tzw. "głodowy eksport" to może podejmijmy działania aby ceny zbóż były zależne od rynku lokalnego?

Skoro nawozy są drogie to może te darmowe warto zamiast utylizować je w biogazowniach zastosować na polach w miejsce tych drogich?

W UE pomiędzy spisem z 2010 r. i 2020 r. zniknęło 17% gospodarstw, w Polsce 14%, ale w jednym z krajów gospodarstw przybyło. Może warto popatrzeć na sąsiada Polski i przyjąć ich rozwiązania?

Jeżeli UE nałoży cła na zboża to inne kraje nałożą cła na produkty rolne pochodzące z UE. UE jest eksporterem netto produktów rolno-spożywczych. Nadwyżka to ok. 20%, czyli przy nałożeniu ceł za 1 zł stracimy na cłach nałożonych przez drugą stronę 1,20 zł. Możesz Kolego wyjaśnić dlaczego jest to korzystne?

Możesz Kolego wymienić te niekompetencje rządu?

Nie znalazłem żadnego dokumentu, nawet projektu, który zakładałby zmniejszenie w Polsce zużycia środków ochrony roślin. Wszystkie dokumenty mi znane dotyczą UE, więc jeżeli znasz jakiś to proszę o informację.

Jest pierwsza odsłona Kodeksu rolnego - https://www.farmer.p...ete,126766.html

Co brakuje, a co trzeba zmienić?

Pozdrawiam!


  • 0

#6 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 07 maj 2023 - 22:59

Główne problemy z dopłatami bezpośrednimi są z wdrażaniem tzw. eko-schematów.
Gospodarstwa bardzo małe, do 5 ha, mogą być objęte uproszczoną zryczałtowaną formą pomocy, określoną w art. 28 rozporządzenia UE 2115/2021 jeszcze w tym roku. Gdyby została wprowadzona płatność uproszczona gospodarstwo do 5 ha miałoby wybór między dotychczasowym systemem, a zryczałtowaną płatnością po ok. 250 euro/ha.
Gospodarstwa do 10 ha mogłyby wprowadzić uproszczone rolnictwo węglowe w ten sposób, na całym obszarze wprowadzają praktykę zróżnicowanej struktury upraw oraz na co najmniej połowie gruntów wprowadzają jedna z dodatkowych praktyk, to jest wymieszanie słomy z glebą, wymieszanie obornika z glebą, uprawę bezorkową lub poplony ozime/wsiewki śródplonowe.
Proponuję, aby płatność z tytułu uproszczonego rolnictwa węglowego wynosiła ok. 125 euro/ha.
Gospodarstwa do 10 ha prowadzące produkcję zwierzęcą nie mniej niż 0,5 i nie więcej niż 2 DJP/ha mogłyby wybrać uproszczony wariant eko-schematu „Dobrostan zwierząt” w ten sposób, że spełniają przynajmniej trzy z pięciu praktyk dobrostanu;
1) powierzchnia bytowa zwiększona o 50%,
2) letni wypas przez co najmniej 4 miesiące w roku,
3) wolny wybieg,
4) chów bez uwięzi,
5) chów na ściółce.
Gospodarstwa otrzymywałyby płatność ryczałtową ok. 125 euro do jednej DJP.
Płatności przyznawane byłyby na podstawie oświadczenia rolnika, bez konieczności specjalnych form dokumentowania wykonanych praktyk.
Nie ma przeszkód prawnych aby proponowane rozwiązania i zmiany w Krajowym Planie Strategicznym zostały zaakceptowane przez Komisję Europejską.

Co o tym myślicie?

Pozdrawiam!


  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych