Jump to content

Recommended Posts

Posted

Paliwo jest dość (delikatnie mówiąc) drogie. Co zrobić aby zużywać go mniej, nie oszczędzając oczywiście na zabiegach agrotechnicznych i ich jakości (a może korzyść z niektórych jest mniejsza niż ich koszt?).

Ja używam regulacji siłowej w orce i kultywatorowaniu. Oszczędność w paliwie wynosi wg danych książkowych 15-20%. Nawet taki lekki ciągnik jak 255 radzi sobie bez problemów w 3x30 w głębokiej orce i niema poślizgu kół.

Ważną sprawą jest ustawienie śruby rzymskiej, a dokładnie jej nachylenia. Proszę o wypowiedzi na ten temat.

Posted

Mój Ojciec całe życie powtarzał, że na hektar trzeba wlać taką samą ilośc paliwa. Duży spali na godzinę więcej ale szybciej zrobi, mały będzie robił dłużej ale godzionow mniej spali. Czyli wyjdzie na to samo. Ale od 2 lat mamy nowy ciągnik 95KM New Hollanda. Od tego czasu Tata już tego nie powtarzał. Jak sobie przeliczył to teraz z nowym płógiem potrafi spalić o połowę paliwa mniej niż starym ursusem 80-tką.

 

Mnie wydaje się że największym czynnikiem jest sam ciągnik, są ciągniki oszczędniejsze i bardziej paliwożerne jak widać na moim przykładzie. Potem są maszyny, które też są bardziej lub mniej ergonomiczne.

Posted
Masz rację Koper, ale inne elementy też mają znaczenie. Nawet ustawienie kąta śruby rzymskiej. Równie różne zapotrzebowanie na moc mają np pługi i sama technika jazdy (bieg, obroty it.). Moim zdaniem największe oszczędności w orce daje zastosowanie automatycznej regulacji głębokości czyli orka bez kółka podporowego, ale inne też nie są bez znaczenia. Cały ciężar pługa z ziemią spoczywa na ciągniku i poślizg jest znacznie mniejszy. Podobnie jest z kultywatorem. Problemem są pola o nierównej "twardości" gleby bo trzeba korygować. Muszę się przyznać, że we wsi jestem uważany za odmieńca z tego powodu i nikogo nie udało mi się nakłonić żeby chociaż spróbował. Ja od 1986 roku nie używam kółka przy pługu i kultywatorze.
  • 3 weeks later...
Posted
dluzszym plugiem bez kolka raczej ciezko sie orze tak mi sie wydaje no i trzeba w pedal cisnac niestety ale przy zapasie mocy w innych maszynach mysle ze wlasnie obroty silnika nalezy trzymac w poblizu max momentu obr wtedy rzadziej sie tankujeee
Posted

Ja mam pług 4ro skibowy i kółkiem reguluje głębokośc na tyle pługa a na podnośniku prżód.

Kółko jest po to aby caly czas mieć mniej więcej równą głębokość orki ;)

a agregat też zależy jaki;)

Jak cięzka ziemia to ustawiasz kółka i masz cały jednakową głębokość ;)

Przy pługu 3x30 (mniemam że unia grudziąc) to kółko faktycznie możesz wyrzucić ale orząć już np 3x40 nie jest tak różowo bez kółka, a większym pługiem po prostu się nie da ;)

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...