radziol_gn Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Witam mam pytanie. Z tego co zauwazylem za Zachodzie Europy ( Niemcy, Kraje Beneluxu, Francja, Anglia. Stosowane sa tylko przyczepy na dolny zaczep, czy w polsce tez sie je stosuje? poniewaz czesto zauwaza sie ze w Polskim rolnictwie sa one na zaczep górny. I nie potrafie tego zrozumiec poniewaz na dolny zaczep rzecz jasna jest wiekszy uciąg. Quote
massay1 Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Na dolny, rolniczy na pewno tandemy i jednoosiowe. Ale to raczej temu że część ciężaru przyczepy spiera się na ciągniku. Im niżej tym bezpieczniej. Niżej środek ciężkości. A zwykle dwuosiowe.... nie spodkałem się z taką osobiście. Quote
przemek2092 Posted March 12, 2013 Posted March 12, 2013 Ciągnik który współpracuje z przyczepą wyposażoną w dolny zaczep jest bardziej dociążony a co za tym idzie posiada większą siłę uciągu zachodnie kraje juz dawno korzystają z tego w Polsce wchodzi to bardzo powoli chociaż w większych gospodarstwach juz też dosc często spotyka sie takie przyczepy większość jednak korzysta z tradycyjnych ponieważ są one trochę łatwiejsze w obsłudze Quote
radziol_gn Posted March 12, 2013 Author Posted March 12, 2013 no wlasnie z tego co zauwazylem to wszystko dopiero wchodzi na nasz rynek, jestem tym zainteresowany poniewaz moge sprowadzic kazdy typ przyczepy rolniczej wszystkie na dolny zaczep. z Anglii i nie wiem czy to sie przyjmie u nas w kraju. ! sa to przyczepu od 3t do 16t. dzieki za info Quote
VoYtek8 Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 U nas w kraju na dolny zaczep to tylko przyczepy jednoosiowe. Jak coś jest zaczepione na dolny zaczep to cały ciężar spoczywa na ciągniku, a co za tym idzie uciąg jest większy. W Polsce faktycznie nie jest to znane, ale za parę lat myślę że to będzie norma tak jak na zachodzie. Pozdrawiam Quote
radziol_gn Posted March 13, 2013 Author Posted March 13, 2013 Mam władnie możliwosc sprowadzenia takich przyczep tylko nie wiem czy to sie u nas sprzeda. Quote
muzyk Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Ciekawe co przepisy ruchu drogowego mówią na ten temat.Niekedy jestem zmuszony korzystać z tego zaczepu szczególnie w żniwa.Pozdrawiam. Quote
DuzyGrzegorz Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Kolega muzyk zadaje trudne pytania. Spróbuje to wyjaśnić. Ciągnik rolniczy i przyczepa rolnicza są homologowane na podstawie rozporządzenia w sprawie homologacji typu ci?gników rolniczych i przyczep. W tym rozporządzeniu jest właśnie określony zaczep rolniczy (stąd jego nazwa). Ciągnik rolniczy jest także pojazdem więc może być homologowany także na podstawie rozporządzenia w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych (choć pojazdem samochodowym nie jest i w związku z tym jest spec przepis) i przyczep. Homologacja zaczepu do przyczep ciągnika jest homologowana właśnie na podstawie tego drugiego rozporządzenia. Homologacja przyczep na podstawie obu rozporządzeń jest niemożliwa gdyż w stosunku do przyczep przepisy wykluczają taką możliwość. Nie wszystkie ciągniki w świetle przepisów homologacyjnych mogą posiadać zaczep do przyczep, np. T-25 którego wersja "polska" niema zaczepu do przyczep chociaż w krajach za naszą wschodnią granicą w taki zaczep są wyposażane. Obecnie wchodzą tu dodatkowo przepisy UE. Pozdrowienia! Quote
Tofik Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Chcialbym sie odniesc do t25 jako ze jestem posiadaczem takiego ciagnika to on posiada (wizualnie wyglada ze orginalny) tylko zaczep dolny bo gornego niema wogole mozna sobie co najwyzej srube np.do pluga zalozyc:) Pozdrawiam Quote
radziol_gn Posted March 13, 2013 Author Posted March 13, 2013 DuzyGrzegorz dzieki za informacje ciekawy jestem tylko czy tego typu wlasnie przyczepy dobrze sie sprzedaja... Quote
DuzyGrzegorz Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Miałem taki ciągnik z 1976 roku. Świetna maszyna za te pieniądze. Sprzedałem go 27 lat temu i do dziś się zastanawiam gdzie wtedy miałem głowę. "Władek" ma tylko zaczep rolniczy tzn. dolny. Zaczep transportowy jest przy oryginalnym rosyjskim montowany na belce polowej. Łańcuchy idą na krzyż do środka i oba końce przykręcone do cięgieł, stąd te otwory w przedniej części cięgieł. Podnośnik jest dwustronnego działania więc się nie podniesie ani nie opuści. W Polsce brak jest homologacji na ten zaczep i nie jest w niego wyposażany, a właściwie nie jest on załączany do wyposażenia.Są kraje gdzie nie można używać przyczep do ciągnika innych niż rolnicze. Górny zaczep do przyczep jest niebezpieczny. Widziałem kiedyś jak pracownik GS wyciągał C-325 przyczepę z magazynu w piwnicy. Przód ciągnika poszedł do góry i wylądował na przyczepie i skończyło się tragicznie. Wyciągnąłem wnioski z tego wypadku i staram się nie ciągać przyczep na górnym zaczepie, zwłaszcza po przyczepnym podłożu.Pozdrowienia! Quote
Tofik Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Dzieki Grzegorzu z uswiadomienie bo kiedys sie zastanawialem wiasnie nad tym dlaczego niema gornego to teraz juz wiem dzieki:) Pozdrawiam Quote
Mikruss Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Grzegorz jezeli przyczepa ma zwykly dysiel (typowe polskie przyczepy itp) to powinno się tak zamontować zaczep przy ciągniku aby dyszel był równoległy do podłoża czy też prostopadły do pionowe osi ciagnika. Jeżeli zakładasz dyszel na dolny zaczep ( patrząc z boku leci ze skosa) to stwarza to szczegolne niebezpieczeństwo bo jeszcze bardziej potrafi podbić tył ciagnika, to samo jest gdy dyszel jest zaczepiony za wysoko na ciągnika, w tedy to już w ogóle jazda z górki to jak samobójstwo... Quote
DuzyGrzegorz Posted March 13, 2013 Posted March 13, 2013 Nic dodać, nic ująć Mikrus! Dyszel przyczepy (dwuosiowej oczywiście) ma być równoległy do podłoża! Pisząc "staram się nie ciągać przyczep na górnym zaczepie" miałem na myśli unikanie ciągania takich przyczep (nie mam takiej przyczepy i nie kupię po ty co widziałem) a nie sposób ich zaczepienia do ciągnika. Dzięki Kolego Mikruss za zwrócenie uwagi, gdyż ktoś mógłby to zrozumieć inaczej i tragedia wisi w powietrzu. Przy ciągnikach z przednim napędem ryzyko wywrotki z przyczepami na górny zaczep jest znacznie mniejsze, gdyż przód ciągnika jest wtedy bardzo ciężki. Quote
Mikruss Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 no widziałem masseya to byl chyba 3115 właśnie ktorego przyczepa nakryładobrze że traktorzyście sie nic nie stalo Quote
massay1 Posted March 14, 2013 Posted March 14, 2013 Przed przewrotka ciągnika przez tylne koła można się jeszcze uchronić. Przełożyć belką podnośnika nad dyszel ale przede wszystkim nie chojrakować. Gorzej jak jadąc z górki na dole jest zakręt a przyczepa nie hamuje z jakiegokolwiek powodu. Wywrotka na bok jak w banku i nic nie pomoże. Zaczep rolniczy jest w tym przypadku bezpieczniejszy. Niższe zaczepienie nie doprowadzi tak szybko do wywrócenia ciągnika. Quote
kubusjettaII Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 zgadza się że jest bezpieczniej ale jak sami widzicie u nas bardziej rozpowszechnione są przyczepy zapinane na zaczep transportowy czyli górny. Quote
Mikruss Posted March 15, 2013 Posted March 15, 2013 ale nie tylko u nas bo w Niemczech tak samo.jęzeli chodzi o Francję i kraje Beneluxu to tam dominuje na dolny hak ale to dlatego że ciągniki nie mają sprężarek i hamulce są hydrauliczne a one wykluczają stosowanie zaczepu transportowego (górnego).Wszystko zależy od rozpowszechnienia danej maszyny czy też wyposażenia ciągników, przyzwyczajeń itp itd... Quote
radziol_gn Posted March 24, 2013 Author Posted March 24, 2013 Mam jeszcze pytanie czy rozeznany jest ktoś jaka firma w Polsce produkuje tego typu przyczepy ? Quote
Mikruss Posted March 24, 2013 Posted March 24, 2013 Metal Tech, Metal Fach, Pronar i wiele wiele innych Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.