Jump to content

Recommended Posts

Posted

330 bębnowe mechaniczne, ręczny to blokada pedału hamulca zasadniczego.

360 zasadniczy to bębnowe hydrauliczne z dwoma pompkami i wyrównywaczem a ręczny taśmowy na bębnach zasadniczego sterowany mechanicznie.

Zaciągasz dźwignię i taśma zaciska się na zewnętrznej części bębna.

google.pl/search?q=c-360+uk%C5%82ad+hamulcowy&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=K7eoUs-AIoLPtAay14DIBw&ved=0CEkQsAQ&biw=1280&bih=844

Posted
A może ktoś podać zasade działanie poszczególnych rodzajów uruchamiania hamulców , bo rodzaje układów uruchamiania hamulców to zalicza się do nich mechaniczne , hydrauliczne , pneumatyczne. Jeśli moze ktoś wytumaczyć swoimi słowami nie na zdięciach to będę bardzo wdzięczny ? I zasadę działania hamulca w c360 i w C330 tylko żeby było wiadomo o który hamulec chodzi :)?
Posted

w hamulcach mechanicznych pomiedzy dwoma okładzinami jest najczęściej owal który na wskutek dźwigni i siły nogi rozpycha 2 okładziny które trą o bęben,w hamulcu hydraulicznym pomiędzy końcami 2 okładzin jest cylinderek i poprzez nacisk na pedał płyn hamulcowy jest tłoczony z pompy do cylinderka a w cylinderku są 2 tłoki które rozpychają okładziny które trą się o bęben,natomiast w hamulcach pneumatycznych może być jedno lub drugie tzn. powietrze spełnia tu rolę pomocniczą,podczas nacisku na pedał otwiera się zawór z powietrzem i pomaga nam w rozpychaniu tych okładzin,i w zależności czy mamy układ powietrzno mechaniczny to są h-ce pneumatyczne, a jeśli w bębnie są cylinderki i płyn i również współpracuje z powietrzem to taki układ nazywa się hydrauliczno-pneumatyczny,mnie to się wydaje proste gdyż 40 lat pracowałem jako mechanik,diagnosta,kierowca autobusu etc.-to tak po krótce starałem się wyjaśnić na chłopski rozum bo to naprawdę to trzeba by widzieć oczami to lepiej by człowiek zrozumiał i ja gdy bym to miał na pojazdach wyjaśniać to na pewno zrobił bym to lepiej ale myślę że tak w skrócie jest to podobne-pozdrawiam


trochę pokręciłem z hamulcami pneumatycznymi tzn.przy bębnie jet tkzw. siłownik w którym jest silna sprężyna jest ona ściśnięta powietrzem ok.8 atm. i jeśli naciskamy na pedał to następuje odcinanie powietrza a tym samym zmniejszanie ciśnienia i sprężyna rozpychając się zaczyna hamować,np przy starze 200 trzeba by na tej sprężynie położyć 700kg. żeby była ściśnięta,w skrócie h-ce pneumatyczne działają na zasadzie odcinania powietrza,tak jak np. po odłączeniu p-py od ciągnika przyczepa gwałtownie zablokuje gdyż powietrze zostało odcięte,przepraszam za chaos ale praktycznie naprawdę zrobił bym to lepiej-pozdrawiam

Posted

Zasada działania hamulca zasadniczego i ręcznego w 360.

instrukcja.pl/i/ciagnik_rolniczy_kolowy_ursus_c360_i_c3603p_instrukcja_napraw_1#photo_top

Poza tym nie rozumiem po co te pytania. Jest multum na temat hamulców na necie.

Posted

Nigdy nie miałem do czynienia z tymi ciągnikami, ale postaram się pomóc. Ciągnik C360 ma hamulec zasadniczy bębnowy, a napęd przenoszony jest hydraulicznie. Nacisk na pedał powoduje przesunięcie tłoczka pompy i rurką płyn hydrauliczny (hamulcowy) płynie do cylinderka. Cylinderek ma dwa tłoczki po obu stronach i na wskytek ciśnienia wytworzonego przez pompę hamulcową tłoczki te wysuwają się i działają siłą na szczęki hamulcowe. Jeżeli siła przekroczy siłę sprężyn utrzymujących szczęki w pozycji neutralnej (w której nie dotykają bębna) szczęki są dociskane do wewnętrznej płaszczyzny bębna. Należy tu podkreślić, że bęben obraca się razem z osią (w tym przypadku dokładniej półosią), a szczęki są mocowane do obudowy i obracać się nie mogą. Tarcie szczęk o powierzchnię wewnętrzną bębna powoduje hamowanie. Hamulec postojowy (ręczny) tego ciągnika jest innego typu, gdyż jest to hamulec taśmowy. Hamulec ten wykorzystuje ten sam bęben, ale jego zewnętrzną stronę i napęd jest mechaniczny, czyli siła jest przekazywana przez dźwignie i cięgna. Działając siłą na dźwignię hamulca ręcznego powoduje się zbliżenie do siebie mocowań pasa hamulcowego, przez co zostaje on dociśnięty do zewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. Ponieważ położenie mechanizmu w którym mocowane są końce pasa hamulcowego są stabilizowane w obudowie występuje tarcie i hamowanie. Hamulec zasadniczy jest oddzielny na każde koło tylne i jest uruchamiany oddzielnym pedałem. Hamulec postojowy działa na oba koła tylne jednocześnie. Koła osi przedniej nie nie są wyposażone w żaden hamulec.

Hamulec zasadniczy C-330 jest co do zasady taki sam jak w C-360 z tą różnicą że napęd jest przekazywany mechanicznie i w związku z tym zamiast cylinderka hamulcowego jest rozpierak a dźwignie i cięgna zamiast pompy hamulcowej i przewodów hydraulicznych.

C-330 nie ma dedykowanego hamulca postojowego, a jego namiastką jest możliwość zablokowania wciśniętego pedału hamulca zasadniczego przez specjalną zapadkę. Oczywiście są dwa oddzielne pedały hamulca i hamulce na każde z tylnych kół.

Hamulec przyczepy, a właściwie sterowanie hamulcem przyczepy jest identyczne w obu cięgnikach. Ciągniki te są wyposażone w pneumatyczny napęd tych hamulców. Hamulce przyczepy hamują jeże ciśnienie w zbiorniku powietrza hamulców przyczepy jest wyższe niż w przewodzie zasilającym czyli tym łączącym ciągnik z przyczepą. Jeżeli hamulec zasadniczy ciągnika nie jest wciśnięty to powietrze jest pompowane do do przewodu pod pełnym ciśnieniem (ok 6 atm). Jeżeli ciśnienie obniży się co się dzieje po wciśnięciu hamulca zasadniczego lub zerwaniu samego przewodu powietrze ze zbiornika przyczepy jest kierowane do cylindrów hamulcowych przyczepy i następuje hamowanie przyczepy.

Hamulce dzielimy na cierne (samochody, ciągniki, pociągi, rowery i wszystkie pojazdy poruszające się po podłożu stałym), hydrauliczne (np. statki i wszystkie pojazdy poruszające się w cieczach) i aerodynamiczne (hamulce samolotów, rzadko samochodów czyli tzw spadochrony hamujące. Same spadochrony są hamulcem aerodynamicznym.

Hamulce cierne dzielimy na klockowe (jak w wagonach kolejowych, wozach z westernów), szczękowe lu inaczej zwane bębnowymi (takie jak w w C-360 i C-330), tarczowe (gdzie okładziny cierne dociska są do jednej lub wielu tarcz (powszechne w nowych samochodach) i pasowe gdzie pas hamulcowy jest dociskany do zewnętrznej powierzchni bębna.

Napęd hamulców może być mechaniczny, hydrauliczny, pneumatyczny lub magnetyczny jak w przypadku tramwajów.

Pamiętaj, że ciągnik rolniczy nie ma hamulców hydraulicznych (no chyba że ktoś takim ciągnikien wybiera się wpław do Szwecji i dodatkowo ciągnik wyposażył w takie hamulce) lecz cierne, aco najwyżej napędzane hydraulicznie.

Siła hamowania może pochodzić wyłącznie od ludzkich mięśni lub siła może być wspomagana z innych źródeł (tzw. ze wspomaganiem). Pozdrawiam!

P.s.

Słowo "pedał" używaj bardzo ostrożnie żebyś nie został oskarżony o homofobię, a to ciężkie oskarżenie. Wiem coś o tym.

Proponuję aby ktoś znający się na temacie przejrzał post gdyż mija wiedza wynika z faktu że widziałem ciągniki, a nie z faktu że dokładnie znam ich budowę.

Posted

Grzegorzu jestem pod wrażeniem,lepiej bym tego nie opisał,bardziej wolę praktykę niż teorię i w praktyce wiem co do czego, mam tylko wątpliwości co do stwierdzenia że ciągnik nie ma hamulców hydraulicznych , wg. mojej wiedzy jeśli jest pompa hamulcowa i płyn to zawsze mamy do czynienia z hamulcami hydraulicznymi,nawet w 1980 roku zdawałem egzamin na PJ.kat.pierwszej i miałem pytanie ,,jakie h-ce ma autobus autosan,odpowiedziałem że pneumatyczne,zostałem szybko sprostowany że hydrauliczno-pneumatyczne gdyż ówczesne autosany miały na przednią oś hydrauliczne natomiast na tylną pneumatyczne a jeśli idzie o ,,pedał'' hamulcowy to jest to nazwa fachowa i nie ma się czego bać-pozdrawiam,


wg. wiedzy fachowej cytat;hamulec hydrauliczny-hamulec cierny(głownie w pojazdach samochodowych)uruchamiany za pomocą systemu hydraulicznego, złożonego z pompy ,przewodów ciśnieniowych oraz cylinderków roboczych przy każdym z kół...''najbardziej znane to h-ce hydrauliczne bębnowe i tarczowe

Posted
Oczywiście masz rację jeżeli chodzi o obiegowe znaczenie "hamulec hydrauliczny". Sam używam takiego określenia. W tym przypadku chodzi o hamulec cierny napędzany hydraulicznie wg nomenklatury naukowej i hamulec hydrauliczny obiegowo. Zwróć uwagę, że obiegowego określenie hamulec hydrauliczny dotyczy jedynie pojazdów. Hamulce hydrauliczne służą do hamowania obiektów poruszających się w cieczy. Ich napęd może być również hydrauliczny, mechaniczny bądź pneumatyczny. Kolega się pytał do jakiejś pracy o hamulcach więc używałem nazw i określeń stosowanych w nauce, a nie obiegowych. Pozdrawiam!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...