damian19954 Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Witam Serdecznie mam parę takich pytań do was bo nie bardzo wiem , a chciałbym się dowiedzieć ;/?1.W jaki sposób weryfikujemy układ hamulcowy w pojazdach rolniczych?2. W jakim celu stosuje sie pneumatyczny układ uruchamiana w przyczepach rolniczych ( chodzi mi o dokładniejsze napisanie , w jakim celu).3. W jaki sposób możemy określić sprawność hamulców.4. W jakim celu stosuje się hydrauliczny ukł uruchamiania hamulców w pojazdach rolniczych (podać przykłady też zastosowania). Z góry dziękuję za wszelką pomoc i życzę szczęśliwego nowego roku! . Quote
damian19954 Posted January 2, 2014 Author Posted January 2, 2014 Ktoś pomoże ;/? pilnie potrzebuję. Quote
henryk Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 nie tak dawno było tu o tym pisane przeszukaj posty Quote
Tofik Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 To był wątek Ursus C-330 i C-360 - zasady działania układów hamulcowych Quote
massay1 Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 http://www.rolnik-forum.pl/Thread-ursus-c-330-i-c-360-zasady-dzia%C5%82ania-uk%C5%82ad%C3%B3w-hamulcowych Quote
DuzyGrzegorz Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Tu masz trochę informacji:http://www.ein.org.pl/sites/default/files/2012-04-08p.pdfhttp://www.mg.gov.pl/files/upload/19675/prezentacja%20-%20Przemys%C5%82owy%20Instytut%20Maszyn%20Rolniczych.pdfhttp://www.kbiem.pb.edu.pl/laboratoria/eksploatacja/L2%20Diagnostyka%20wstepna%20hydraulicznego_uk_ham.pdfPrzejrzyj też rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ( Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262) a zwłaszcza paragrafy 14, 15 i 16 oraz załącznik nr 7.Pneumatyczny układ uruchamiania hamulców w przyczepie służy do zapewnienia hamowania w trakcie normalnego użytkowania a także zapewnienia awaryjnego hamowania przyczepy w przypadku odczepienia się przyczepy od ciągnika.Sprawność hamulców to nic innego jak skuteczność hamowania. Hamulec powinien zapewniać siłę hamowania zależną od siły naciśnięcia pedału hamulca.Największą zaletą układu hamulcowego napędzanego hydraulicznie jest równomierność hamowania oby kół osi i łatwy podział siły na wiele osi. Zaletą też są małe straty siły uruchamiającej, łatwość doprowadzenia siły do osi wahliwej, brak luzów mechanizmu przeniesienia napędu, łatwość wspomagania, brak opóźnienia w stosunku do układu pneumatycznego z jednym przewodem, popularność i taniość rozwiązania. Przykładem stosowania hamulców hydraulicznych w maszynach mogą być przyczepy i maszyny rolnicze (np. roztrząsacze obornika) produkowane w Rosji.Żeby coś napisać o hamulcach to potrzeba sporo czasu bo to rozległy temat. Kiedyś już coś pisałem w tej kwestii na forum. Poszukaj. Pozdrowienia. Quote
damian19954 Posted January 3, 2014 Author Posted January 3, 2014 Dziękuję , lecz niestety na te linki nie można wejść po pobraniu wyskakuję w napisach jakieś błędy coś w tym stylu. Wie ktoś może jeszcze w jakim celu stosuje się hydrauliczny układ uruchamiania hamulców w pojazdach rolniczych i podać przykłady ? I jakie są wady mechanicznego układu uruchamiania hamulców po prostu wymienić ? Quote
DuzyGrzegorz Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Podstawową wadą hamulca mechanicznego jest kłopotliwa regulacja proporcji sił hamowania na poszczególnych kołach co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo. Drugą wadą jest trudność przy przeniesieniu napędu na oś resorowaną - do linki dostaje się woda i zamarza unieruchamiając hamulce.Układ hydrauliczny napędu hamulców stosuje się w celu wyeliminowania wad hamulców z napędem mechanicznym. Poza tym rozwiązanie jest popularne i tanie.Układy hydrauliczne stosuje się w ciągnikach (np. C-360), kombajnach (np. Bizon Z056), rzadziej w przyczepach w Polsce (rosyjskie lub zachodnie często są wyposażone w taki układ.Zainstaluj Acrobat'a i otworzysz linki. Pozdrawiam! Quote
damian19954 Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Dziękuje śliczne , a w jakich ciągnikach stosuje się hamulec tarczowy ? No i działanie pneumatycznego układu uruchamiania hamulców (ciągnik - przyczepa) dobrze by było też budowę tego pneumatycznego ukł uruchamiania hamulców? Quote
massay1 Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Tarczowe są stosowane w wielu ciągnikach a najpopularniejsze to ursusy dużej serii, zetory małej i dużej serii, mtz-ty praktycznie wszystkie. Quote
damian19954 Posted January 5, 2014 Author Posted January 5, 2014 Dziękuję no a działanie pneumatycznego układu uruchamiania hamulców (ciągnik - przyczepa) dobrze by było też budowę tego pneumatycznego ukł uruchamiania hamulców? Quote
VoYtek8 Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Założycielu wątku!!! Proszę Cię uprzejmie abyś nie zadawał ciągle tych samych pytań w nowych wątkach bo i tak będę je usuwał. Wiesz tutaj ludzi głupich/naiwnych/miejących nadmiar czasu nie ma, więc nikt nie będzie ci pisał pracy do szkoły, na uczelnie czy gdzie tam jej potrzebujesz. Prawda jest taka iż w internecie jest pełno artykułów o działaniu hamulców, nawet na YT są filmiki na którym jest to wszystko pokazane, o ilościach informacji na ten temat napisanych w różnych książkach wielu autorów nie wspomnę, więc wysil się trochę, rusz głową i sam poszukaj tych informacji bo nawet jeśli ktoś posiada tą wiedzę tutaj (a tak jest na pewno) to z czystego rozsądku nie poda Ci tych informacji. Ja wiem że internet rozleniwił przez ostatnie dziesięciolecie nas wszystkich, ale proszę Cię zachowaj pewne granice i nie spamuj bo pożegnasz się z tym forum. Pozdrawiam Quote
henryk Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 wreszcie ktoś dał wyczerpującą odpowiedź-pozdrawiam Quote
DuzyGrzegorz Posted January 8, 2014 Posted January 8, 2014 Układ hamulcowy w pojazdach rolniczych spełnia więcej funkcji niż w innych pojazdach przeznaczonych do poruszania się tylko po drodze. Najczęściej tą dodatkową funkcją jest wspomaganie utrzymania założonego toru jazdy. Jeżeli co do wymagań dopuszczenia do ruchu możesz w sieci znaleźć sporo informacji to w zakresie dodatkowych wymagań i weryfikacji co do pojazdów rolniczych nawet nie szukaj bo nic nie ma. Założenia w tym zakresie każdy producent ma inne. Ale do tematu.Część maszyn rolniczych zaliczanych do pojazdów wolnobieżnych nie podlega kontroli technicznej w stacjach diagnostycznych więc nie ma w tym zakresie opracowanych i opublikowanych wzorców. Poszperałem w przepisach i wszystko co jest na temat hamulców w pojazdach rolniczych:Ciągnik rolniczy, leśny i pojazd wolnobieżny musi być wyposażona w następujące hamulce: - hamulec roboczy działający na koła co najmniej jednej osi - przeznaczony dozmniejszania prędkości pojazdu, zatrzymywania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości, obciążenia oraz kąta wzniesienia lub spadku jezdni, z możliwością: a) regulowania intensywności hamowania, dokonywania hamowania z miejsca kierowcy, z możliwością trzymania urządzenia kierowniczego przynajmniej jedną ręką; jeżeli hamulec roboczy składa się z lewego i prawego hamulca, powinien być tak urządzony, aby mógł być uruchamiany jednym ruchem; lewy i prawy hamulec powinien mieć samoczynny system regulacji, przy zachowaniu możliwości swobodnej regulacji równomierności działania.- hamulec postojowy przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia.W razie uszkodzenia hamulca roboczego powinna być zapewniona możliwość zahamowania pojazdu przez działanie na hamulec roboczy lub hamulec postojowy ze skutecznością nie mniejszą niż 50% wymaganej skuteczności.W pojeździe o masie własnej nieprzekraczającej 2 t, którego konstrukcja ogranicza prędkość do 25 km/h, dopuszcza się jeden hamulec spełniający funkcje hamulca roboczego i hamulca postojowego, pod warunkiem że w razie uszkodzenia hamulca będzie zapewnione hamowanie co najmniej jednego koła.Działanie hamulca roboczego powinno być jednakowe dla kół tej samej osi, a jeżeli hamulec działa na koła więcej niż jednej osi, działanie jego powinno być odpowiednio rozłożone między osie. 2. Połączenie hamulców pomiędzy ciągnikiem a pojazdem ciągnionym powinno być pneumatyczne typu dwuprzewodowego lub hydrauliczne typu jednoprzewodowego; w pojeździe wyposażonym w połączenie hamulców pneumatyczne typu dwuprzewodowego dopuszcza się połączenie pneumatyczne typu jednoprzewodowego jako złącze dodatkowe. Przyczepa, przeznaczona do łączenia z pojazdami wolnobieżnymi i ciągnikami rolniczymi lub leśnymi powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców: 2. Hamulec roboczy spełniający wymagania jak wyżej, a dodatkowo musi: a) być uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z wyjątkiem przypadków o których dalej w p. 3, zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym; 2) hamulec postojowy: a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego, uruchamiany z zewnątrz przez osoby znajdujące się na drodze.3. W przyczepie, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 5 t, dopuszcza się hamulec roboczy: 1) niezależny od hamulca pojazdu ciągnącego, pod warunkiem że urządzenie sterowania hamulcem przyczepy jest umieszczone w pojeździe ciągnącym w taki sposób, aby mogło być łatwo uruchamiane z miejsca kierowcy, albo;2) typu bezwładnościowego (najazdowy). 4. Hamulca postojowego nie musi posiadać przyczepa przeznaczona do łączenia z ciągnikiem rolniczym, leśnym lub pojazdem wolnobieżnym jeżeli jest środkiem transportu, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 1,5 t, lub przyczepy będącej maszyną przystosowaną do poruszania się po drodze, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3 t, pod warunkiem że przyczepa ta ma dodatkowe połączenie (łańcuch, lina), które w razie zerwania urządzenia łączącego zapobiega dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewnia niezbędną kierowalność przyczepy. Wskaźnik skuteczności hamowania nie może być mniejszy niż 27%. Hamulce uważa się za sprawne, jeżeli wymagana skuteczność jest uzyskiwana bez nadmiernego odchylenia prostoliniowego toru ruchu pojazdu i nadmiernych drgań.Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych, na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji. Równoczesne uruchomienie hamulca roboczego i awaryjnego nie może ujemnie wpływać na działanie żadnego z nich, zarówno w przypadku, gdy obydwa hamulce są sprawne, jak i w przypadku uszkodzenia jednego z nich.W przypadku uszkodzenia hamulca roboczego w po jeździe powinna być zapewniona możliwość hamowania takiej liczby kół przez działanie na hamulec roboczy, aby skuteczność hamowania nie była mniejsza niż 30% wymaganej skuteczności; w pojeździe, w którym można uzyskać skuteczność hamowania wymaganą dla hamulca awaryjnego, nie wymaga się oddzielnego jego sterowania. Działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone między osie. powinno ono być jednakowe dla kół tej samej osi. Zużycie hamulców powinno być łatwo kompensowane systemem ręcznej lub samoczynnej regulacji.Elementy układu hamulcowego powinny mieć taki zapas ruchu, aby po nagrzaniu hamulców lub po osiągnięciu określonego stopnia zużycia okładzin możliwe było hamowanie bez konieczności natychmiastowej regulacji.W przypadku hamulca uruchamianego za pomocą energii znajdującej się w zbiorniku, jeżeli hamowanie z wymaganą skutecznością nie jest możliwe bez użycia zgromadzonej energii, pojazd powinien być wyposażony, poza manometrem, w urządzenie wysyłające świetlne lub akustyczne sygnały, ostrzegające o obniżeniu zapasu energii do poziomu równego lub mniejszego niż 65% normalnego poziomu.W przypadku hamulca pneumatycznego połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą powinno składać się conajmniej z dwóch przewodów (zasilającego i sterującego). Przepisu tego nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed 1986 r. (wolnobieżne nie są rejestrowane!).Moim zdaniem zweryfikowania wymaga stan techniczny (uszkodzenia, korozja, wycieki, sprawdzenie luzów zgodnie z danymi producenta itp.).Zweryfikowania wymaga również zgodność z powyższymi przepisami. Pozdrawiam!P.s.Ciężki temat dostałeś. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.