Karabus Posted January 14, 2015 Report Posted January 14, 2015 Witam,pytanie mało rolnicze ale mam nadzieję że tu znajdę odpowiedź.Potrzebuję "wygładzić" łąkę. A konkretnie chodzi mi o przygotowanie pasa startowego dla motolotni.Łąka była do tej pory koszona nieregularnie , sasiad wypasał tam bydło i jest pełna nierówności. Jakimi maszynami i w jakiej kolejności ją potraktować żeby zrobić "stolnicę"?;-) PozdrawiamPaweł Quote
Karabus Posted January 15, 2015 Author Report Posted January 15, 2015 Dziury po kopytach, ślady od kół traktora, kępy trawy. Taka łaka typu nieużytek. Quote
Vademecum Posted January 15, 2015 Report Posted January 15, 2015 Tego typu nierówności są trudne do wyrównania, obawiam się,,że tylko walec ale musiałby być ciężki i na wilgotną łąkę - jak teraz. A jak się nie uda to tylko uprawa i sianie trawy. Quote
Karabus Posted January 15, 2015 Author Report Posted January 15, 2015 Uprawa - czyli?Pług, brona sianie ?czy glebogryzarka?czy zrywacz?albo jaka inna maszyna? Quote
Vademecum Posted January 15, 2015 Report Posted January 15, 2015 Glebogryzarka i dwa razy później wałowanie Quote
przemek2092 Posted January 18, 2015 Report Posted January 18, 2015 Ja używałem również włóki ale nie wiem czy w twoim przypadku da radę, bardziej sie nadaje na nierówności typu kretowiska Quote
Stiven1983 Posted January 19, 2015 Report Posted January 19, 2015 Zacznij od wału jak nie pomoże to wtedy glepka i ogień. Quote
lottomito Posted January 20, 2015 Report Posted January 20, 2015 Nie rozumiem w czym problem. Motolotnia nie potrzebuje tafli żeby wystartować. Pas ziemi który ma służyć jako lądowisko skosić nisko kosiarką rotacyjną i zagrabić. Pokaże to duże dziury które trzeba zasypać i całość uwalcować, ubić. Moim zdaniem to spokojnie wystarczy a jak nie to założyć większe kółka do startu:) Quote
Karabus Posted January 20, 2015 Author Report Posted January 20, 2015 lottomito... serio?!?!?! A ile Ty wykonałeś startów (bo skoro udzielasz się na forum znaczy że lądowań było tyle samo) że takie "mądrości" głosisz?Tafli nie potrzebuje. Ale przy prędkości przy której motolotnia dotyka ziemi lądując kopiec kreta urasta do rangi dużego problemu.Wiesz z jaką prędkością ląduje motolotnia? Więc warto żeby było w miarę równo. Uwierz ;-) Quote
kubusjettaII Posted January 21, 2015 Report Posted January 21, 2015 postanowiłem zabrać głos... (sam nie latałem) ale koledzy owszem, niestety niektórym termika już nie służy... Startowali i lądowali na naprawdę różnym terenie i nie mieli problemów z tym że siadają na łące która pasem lotniskowym nie jest... zdarzało się że jeden lub drugi miał mniejsze lub większe obawy ale kwestia wprawy przełamywała strach... Nie mam zamiaru ubliżać Ci i umiejętnością jakie posiadasz... Co do kretowiska to może pojawić się w każdej chwili po Twoim starcie i jak w tedy wylądujesz? Quote
lottomito Posted January 23, 2015 Report Posted January 23, 2015 Ja osobiście nie startowałem i nie lądowałem motolotnią ani razu (wolę paralotnie bo cisza i muszę się zastanawiać czy równo czy nie) ale tak się składa że wzgórza w okół mnie to raj dla takich sportów. Przyjeżdżają chłopaki na wioskę idą do gospodarza(albo i nie) czy im użyczy łąki i się bawią. Łąka normalnie uprawiana i nic więcej. Zapewne sprawdzają na nogach czy nie ma kołków rowów itp. Taki sprzęt przy prędkości 20-30 km na godzinę osiąga mniej wiecej 3/4 siły nośnej wiec koła ledwo dotykają podłoża a 40 km na godzinę to więkoszość skrzydeł jest w powietrzu. Proponuję koledze poszukać znajomości z takimi ludźmi to Ci powiedzą co i jak. I to ty mi uwierz że na zwykłych łakach lądują a kret to tak bestia że własnie tam gdzie masz najrówniej to Ci kopiec usypie:) Quote
Robert ;-) Posted January 23, 2015 Report Posted January 23, 2015 Ja nie latalem nigdy ale raz byłem świadkiem lądowania , gość wylądował na ściernisku (zaraz po zniwach) a start tak samo był udany. Quote
Karabus Posted January 26, 2015 Author Report Posted January 26, 2015 Widzę że odezwali się fachowcy od latania . To bardzo ważne głosy tym bardziej że żaden z kolegów sam nie lata !!! ;-)Dziękuję za wszelkie lotnicze rady.Kubusjetta i Robert983- motolotnią DA SIĘ wylądować nawet na zaoranym polu. Tylko pytanie po co niszczyć sprzęt? Kolega lądował 2 lata temu w kukurydzy i przeżył. Bo motolotnia to wbrew pozorom solidna konstrukcja.Tylko czy Ty gdybyś nabył drogą kupna nową Jettę , Passata czy inną fajną brykę, to byś nią jeździł po polu czy raczej po asfalcie?Przecież nawet Ferrari też da radę przejechać po rżysku , prawda? A jednak trochę szkoda ;-). Lottomito- podziwiam twoją wiedzę ale jest ona delikatnie mówiąc dosyć niepełna. Większość współczesnych motolotni ląduje przy około 65 km/h. Oczywiście o ile pilot potrafi delikatnie przyziemić. Zdarzają się przyziemienia przy 70-100 km/h. A to już nie jest tak przyjemne.Start to minimum właśnie 65km/h. Fizyki się nie da oszukać ;-). Parametry o których piszesz to może kiedyś dawno temu były możliwe w czasach kiedy stosowało się skrzydła 18m2 i cała motolotnia ważyła 200kg razem z pilotem na pokładzie .Teraz masa startowa to prawie 500 kg a moje skrzydło ma 13m2. Za to lata 140 km/h. Coś za coś ;-)Acha i uwierz na słowo że w temacie latania wiem znacznie więcej niz w temacie uprawy trawy i z tego powodu pytam na tym forum nie o latanie tylko o trawnik ;-) Pozdrawiam Quote
lottomito Posted January 27, 2015 Report Posted January 27, 2015 No to jak masz takie "ferrari" to zostaje Ci jedynie budowa betonowego pasa :) Quote
Karabus Posted January 27, 2015 Author Report Posted January 27, 2015 Nie, to nie "ferrari" ;-). Zupełnie przeciętna motolotnia coś w tym rodzaju: http://www.motolotnie.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=64W motorotniach "ferrari" to np angielskie quickR'y. Latają 200km/h ale lądowanie przy 100. Dla nich to już faktycznie beton jest zalecany . Pozdrawiam Quote
Miki Posted February 5, 2015 Report Posted February 5, 2015 pozabijaj wszystkie krety w okolicy i uzyj walca drogowego. Zlej baletnicy orzeszkadza nawet rabek u kiecki wiec skoro tyle wiesz o lataniu to sam powinienes wiedziec jak najlepiej przygotowac podloze do ladowania ktore pozwoli na bezpieczne ladowanie. Tyle ode mnie. Robert ;-), kubusjettaII and lottomito 3 1 Quote
Karabus Posted March 2, 2015 Author Report Posted March 2, 2015 Widzę że następni dwaj fachowcy od latania sie odezwali ;-). I to z forumowej kadry ;-).O lataniu wiem sporo. Na pewno nie wszystko. Żaden program szkolenia nie zawiera informacji dotyczących tego jak przygotować podłoże.Mówią tylko że powinno być pozbawione nierówności i twarde.Chciałem zatem zaczerpnąć wiedzy u rolników . Wydawało mi się że to najlepsze źródło informacji na temat tego co , czym i jak można zrobić z ziemią żeby była gładka.Ale okazało się że więcej w tym wątku odezwało się fachowców od latania (którzy nigdy nie latali ;-) ) .No cóz... specyfika internetu ;-) Pozdrawiam Quote
majk44 Posted March 2, 2015 Report Posted March 2, 2015 WitamPozwolę sobie i ja zabrać głoś w tym temacie bo widzę że zrobiła się przepychanka.1. Rolnicy nie potrzebują aż tak gładkich pastwisk więc mogą nie znać odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie.2. Myślę że samo wygładzenie terenu , to rozwiązanie tylko "na dzisiaj"3. Nie napisałeś nic o usytuowaniu twojej łąki, o rodzaju gleby czy też o wysokości wód gruntowych.Piszesz , że masz dziury po kopytach i ślady od kół traktora. Myślę że twoja łąka leży na terenie dość podmokłym , a to już większy problem.Samo wygładzenie można przeprowadzić , tak jak napisali koledzy poprzez zastosowanie glebogryzarki, ja do tego dołożył bym porządne bronowanie a wręcz nawet grabienie , do tego nowa trawa (np. boiskowa) + porządne wałowanie. Ten sposób będzie dobry na terenach suchych, położonych nieco wyżej i najlepiej piaszczystych.W twoim przypadku (moje zdanie) należało by pomyśleć o jakimś odwodnieniu i przy okazji zabezpieczeniu przed kretami (np. siatka).Sama wierzchnia warstwa to nie wszystko, należy odpowiednio przygotować podłoże a do tego potrzeba jest zdecydowanie więcej informacji.Ciężko jest doradzać nie znając wielu szczegółów .Pozdrawiam Quote
Karabus Posted March 2, 2015 Author Report Posted March 2, 2015 Dzięki majk44 za konkrety ;-). Łąka faktycznie na terenie dosyć mokrym przez kilka lat nikt nic na niej nie robił bo poprzedni użytkownik pozasypywał rowy melioracyjne ;-(.Jak to kupiłem to do czerwca nie dało się wejść bez kaloszy. Później powoli obsychało.Teraz w temacie wody już jest nieźle, odbudowałem rowy na swojej ziemi, udrożniłem te co nie moje ;-) i woda zeszła.Teraz poziom jest jakieś 30-40 cm poniżej gruntu. Myślę że latem będzie zupełnie sucho.Ostrówkiem się po tym bez problemu jeździ więc można uznać że jest w miarę twardo, co nie zmienia faktu że pod warstwą ziemi z trawą jest torf (jakieś 1,5m) a pod nim piasek z iłem.Puki co ciągałem po tym podkład kolejowy i to troszkę pomogło. Przynajmniej powyrywało co większe kępy trawy i rozgarnęło koleiny po ostrówku. Koleiny z zeszłego roku bo teraz już traktor nie zostawia głębokich śladów.Ziemia bardzo kwaśna (wiadomo torf) więc sypałem na to wapno dolomitowe i popiół żeby odkwasić i przygłuszyć rośliny kwasolubne. To chyba dało efekt bo już jest w miarę normalna trawa. W każdym razie sąsiad sobie to skosił i dał cielakom do zjedzenia więc zakładam że to jednak była trawa ;-).Glebogryzarki niestety nie posiadam a i w okolicy nikt nie ma ;-(.Robię sobie wał żeby po tym podkładzie to dobrze uwałować. Brony mogę mieć od sąsiada. Warto pobronować taką łąkę?Tym sprzętem mogę zrobić w zasadzie to co radzisz tyle że to nie jest sucha łąka. Co wiem to napisałem ;-) . Co radzisz ?Pozdrawiam Quote
majk44 Posted March 2, 2015 Report Posted March 2, 2015 Niestety nie znam się na lataniu , moje hobby jest bardziej przyziemne. Napisz na jakim pasie (dł. + szer.) łąki zależy aby go utwardzić. Quote
Karabus Posted March 2, 2015 Author Report Posted March 2, 2015 270 długo i 15-20 szeroko. Stan do jakiego bym to chciał doprowadzić to "boisko szkolne". Nie musi być murawa jak na narodowym ;-).I mniej chodzi o utwardzenie a bardziej o wyrównanie. Quote
Vademecum Posted March 2, 2015 Report Posted March 2, 2015 Najtaniej poszukaj na złomie jakiejś rury, albo zbiornika z 2 tyś L i zasyp go czym kolwiek. Taki walec ważyłby z 2,5 tony !!! Quote
Karabus Posted March 2, 2015 Author Report Posted March 2, 2015 Najtaniej poszukaj na złomie jakiejś rury, albo zbiornika z 2 tyś L i zasyp go czym kolwiek. Taki walec ważyłby z 2,5 tony !!!Zanabyłem drogą kupna ;-) 3 metrowy kawał rury pcv fi 50 tzw przepustowa.Chcę w niej obsadzić oś i zalać betonem. Myślę że po tych zabiegach będzie ważyła ze 3-3,5 t. Powinno wystarczyć ? ;-) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.