izydor6280 Posted August 11, 2016 Report Posted August 11, 2016 firestone tak, po warunkiem że mało lata w transporcie, guma bardzo miękka i dość szybko ginie na asfalcie, ale za to w polu na plusjeśli na oponie nie jest napisane że może być stosowana jako dętkowa może ciąć dętkę, choć nie jest to częsta przypadłość Quote
Vademecum Posted August 11, 2016 Report Posted August 11, 2016 z tą dętką to cenne informacje. Natomiast nie będzie opona bezdętkowa trzymała powietrza na zwykłej feldze mósiałbyś kupić felge. Quote
lisu7 Posted August 11, 2016 Author Report Posted August 11, 2016 Ogólne to mam w sumie 2km asfaltu do pól. Jak wyrwe tego firestona za 1200zl sztukę to kupie a jak nie to taurusa point8 lub mitasa rd1lub ac85. Słyszałem o jakiś płynach do opon bezdętkowych żeby nie uszkadzało dętki. Quote
lisu7 Posted August 11, 2016 Author Report Posted August 11, 2016 Nie chce ładować się w diagonalne bo u mnie sąsiedzi w ruskach maja i widzę ze po 3 latach 40% bieżnika nie ma. Quote
izydor6280 Posted August 12, 2016 Report Posted August 12, 2016 problem jest w tym, że obręcze w starszych 330 były skręcane/nitowane, więc ni jak nie będzie szczelne Quote
Robert ;-) Posted August 12, 2016 Report Posted August 12, 2016 I ranty są inne w felgach do detek i inne do bezdentkowych więc jakby nawet kupił opony bezdentkowe to trzeba założyć detke, Quote
lisu7 Posted August 12, 2016 Author Report Posted August 12, 2016 Hmm... Za 1315 zł mogę kupić Vredestein traxion 85 opłaca się? Quote
DuzyGrzegorz Posted August 12, 2016 Report Posted August 12, 2016 Nie jest prawdą że opony diagonalne są wrażliwsze na uszkodzenia. W rolnictwie opony diagonalne są odporniejsze na uszkodzenia niż delikatniejsze radialne. Diagonalne są wrażliwe na ciśnienie. W nowoczesnych ciągnikach o potężnym podnośniku i co za tym idzie dużych różnicach w obciążeniu osi opona radialna to wymóg. W starszych konstrukcjach projektowanych do opon diagonalnych trudno dopatrzeć się potrzeby stosowania opon radialnych. Opony radialne mają nieco lepszą przyczepność, ale to z uwagi na możliwość użytkowania z obniżonym ciśnieniem. Jeżeli o opony nie dbasz to może być argument za radialnymi. Proponuję poczytać o oponach radialnych i diagonalnych, poczytać instrukcję obsługi C-330 co do obsługi opon i dopiero podejmować decyzję. Aby można było przenosić doświadczenia innych trzeba zawsze ocenić poziom obsługi.Jeszcze jedno. Zwróć uwagę na nośność. Znacznie przekraczająca Twoje potrzeby nośność opon diagonalnych jest równie szkodliwa jak zbyt mała.Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
massay1 Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Diagonalne opony to mocne sztuki stosowane najczęściej w ciężkich maszynach jak ciągniki do zrywki. Maja o wiele mocniejsze boki przez co gorzej układają się na ziemi i stykaja z mniejszą powierzchnią co przekłada się na uciąg i ugniatanie gleby. Nie polecam do ciągnika na drodze idzie wątrobe zgubić miałem możliwość porównać. Jest masa artykułów na ten temat warto dla siebie przeczytać. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Z całą pewnością nie miałeś okazji porównać. Jest masa artykułów na ten temat. Warto przeczytać dla własnej wiedzy. Przytoczę co na ten temat pisze Bartłomiej Kowalski w jednym z periodyków rolniczych. Przytoczę fragmenty:"Z charakterystycznej budowy opony diagonalnej wynikają jej właściwości. Opony diagonalne są cichsze niż radialne. Zwraca się również uwagę na wyższy komfort jazdy po nierównych drogach. Jednak najważniejszą ich zaletą jest to, że są o wiele bardziej odporne na uszkodzenia niż nowocześniejsze „radiówki”. Różnica polega na różnej budowie osnowy. W oponach diagonalnych jest ona wielowarstwowa, a dzięki temu mocniejsza i trudniejsza do uszkodzenia. Dlatego jest bardziej wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne.Jest również kilka wad. W rolnictwie stosuje się zabieg obniżania ciśnienia w kołach w celu możliwie najmniejszego ugniatania gleby, zwiększenia przyczepności, a tym samym zmniejszenia poślizgu. Obniżenie ciśnienia w oponach diagonalnych powoduje ich odkształcenie, wówczas opona nie przylega do podłoża całą powierzchnią, tylko samymi bokami. Niestety, w takiej sytuacji powierzchnia styku opony z podłożem maleje, a więc poślizg rośnie, opona zużywa się znacznie szybciej. Z tego samego powodu zwraca się również uwagę na ich gorsze zachowanie podczas jazdy po łuku. Ciągnik wyposażony w gumy diagonalne spala też więcej paliwa."Dalej o oponach radialnych pisze:"W przypadku opony radialnej warstwy wzmacniającego oponę kordu ułożone są pod kątem 90 stopni do linii centralnej. Dodatkowo pod bieżnikiem umieszcza się kolejne warstwy kordu ułożone ukośnie (pod kątem 15–25 stopni) względem siebie. Dzięki temu czoło opony radialnej jest sztywniejsze i bardziej odporne na uszkodzenia. Taka specyficzna budowa opony radialnej sprawia, iż jest ona bardziej wytrzymała niż opona diagonalna (opony radialne są trwalsze o około 30 proc. – lepsza przyczepność powoduje wolniejsze ścieranie się bieżnika). Wzmocnione czoło pozwala na stosowanie mniejszego ciśnienia w oponach bez obawy odkształceń, co zdecydowanie wpływa na zmniejszenie poślizgu i zużycie opony.Bieżnik jest sztywny, a boki opony elastyczne – dzięki temu bieżnik przylega całą szerokością nawet przy dużych prędkościach (informacja ważniejsza dla kierowców samochodów niż operatorów maszyn rolniczych), niezależnie od tego, czy jedzie po drodze prostej czy po łuku. Jednym słowem opona radialna ma większą przyczepność, więc pojazd lepiej się prowadzi, ale, co za tym idzie, jest mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne. Wspomniana sztywność bieżnika wpływa na jeszcze jedną rzecz. Opony radialne mają mniejszy opór toczenia, a zatem ograniczają zużycie paliwa."Oczywiście w innych sytuacjach nie reagowałbym na wpis Kolegi, jednak tu chodzi o odpowiedni poziom udzielanych informacji.W tym roku jeszcze zanim sam wyjechałem w pole kombajn pożyczył sąsiad. Po zwrocie okazało się że tylna opona ma spore pęknięcie do kordu. Sprawdziłem ciśnienie i okazało się że wynosi 0,55 at. Opona jest diagonalna. Gdyby była radialna najprawdopodobniej wyszłaby bez szwanku. Oczywiście z tego przypadku można wyciągnąć wniosek, że opona diagonalna rozpada się po jednym dniu. Ja wyciągnąłem wniosek że opona diagonalna jest mniej głupotoodporna niż radialna.I jeszcze jedno. Opony przeznaczone do prac leśnych należą do zupełnie innej kategorii więc ich porównywanie do opon rolniczych mija się z celem.Jeden ze sklepów z częściami na swojej stronie internetowej napisał tak:"Ciśnienie w oponach wpływa na ugniatanie gleby. Jedynie przy oponie radialnej możemy redukować ciśnienie powietrza w celu zwiększenia jej styku z podłożem. Elastyczne boki pozwalają takiej oponie swobodnie się uginać pod obciążeniem i jest to bezpieczne. Pamiętaj więc o tym, żeby stosować opony, które polecane są w instrukcji pojazdu przez producenta".Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
Vademecum Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 to ja to chyba nigdy opon nie kupie , będę pływać przy orce na tych dnieproszinach.... Quote
massay1 Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Nie zacytowałeś nic innego niż mój post w dużym uproszczeniu. Miałem okazję porównać opony radialne z diagonalnymi w 60-ce i ciągniku LKT. Różnica w zachowaniu na drodze i w polu widoczna gołym okiem i wyczuwalna nawet dla laika. Różnica pomiędzy jedną a drugą w ugięciu jest już widoczna przy pompowaniu kół.Opona leśna to raczej żargon niż fachowa nazwa najczęściej opony jakie zakładają do ciągników leśnych to radialki kilkunastopłucienne lub właśnie diagomalne. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Teraz zrozumiałem, chyba. Przez ten wyższy komfort diagonalnych na który zwracają uwagę osoby zajmujące się tematem profesjonalnie, idzie wątrobę zgubić!? Przepraszam Kolego, ale nie przekonałeś mnie co do tego komfortu i pozostanę przy zaleceniach producenta w przypadku opon bo pojęcie mam mniejsze niż ten kto to projektował, a i o wątrobę dbam. Ponad 40 lat jeżdżę ciągnikami. Na oponach diagonalnych i radialnych, w polu i na drodze, na tym samym ciągniku i na różnych ciągnikach. Jednak okazji porównać nie miałem.Opony leśne to tzw. przemysłówki, choć to określenie "leśne" powoli wychodzi z żargonu.Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
lisu7 Posted August 13, 2016 Author Report Posted August 13, 2016 Czy ma może ktoś przy swoich maszyna opony Vredestein ? Quote
massay1 Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Mówiąc wątrobę zgubić miałem na myśli słabszy komfort jazdy na oponach diagonalnych. Musiałeś nie zwrócić uwagi skoro różnicy nie widzisz. Przypomniało mi się jeszcze jedno doświadczenie z diagonalną. W górach w zetorze 5340 rozciąłem radialnego mitasa i z braku laku założona była diagonalna. Pompując w oba koła takie samo ciśnienie każda uginała się inaczej. Sumując krótko diagonalna jest twardsza jeśli chodzi o uginanie się, ma zdecydowanie twardsze i mocniejsze boki, jest trudniejsza do uszkodzenia na np. ostrych kamieniach ale przez swoją większą sztywność negatywnie odbija się to na uciągu w polu i amortyzowaniu ciągnika na wybojach jadąc np. asfaltem.Radialna ma słabsze boki przynajmniej te stosowane w rolnictwie, zdecydowanie lepiej układa się na podłoży przez co ma większy uciąg i zapewnia większy komfort. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 13, 2016 Report Posted August 13, 2016 Radialna bieżnik ma twardszy niż diagonalna stąd czujesz w siedzeniu i słyszysz każdy klocek bieżnika, a diagonalna ma twarde boki i miękkie czoło więc nie czuć w siedzeniu klocków bieżnika ani nie słychać ich uderzeń o podłoże. Co do komfortu który zapewnia opona to ja uważam, podobnie jak zdecydowana większość ludzi, za bardziej komfortowe te które nie przenoszą drgań na pojazd i są cichsze. Inni mogą mieć odmienne zdanie i za najbardziej komfortowe koła uznać te z Ursusa C-45 (nie mylić z C451). W internecie znalazłem tylko jeden wpis że opony radialne zapewniają lepszy komfort niż diagonalne. Pozostali uważają tak jak ja, że lepszy komfort jazdy zapewniają opony diagonalne. Powierzchnia styku radialnej jest większa więc większy uciąg. W przypadku kół o dużej średnicy różnice są istotne. Tutaj - http://ir.ptir.org/artykuly/pl/64/IR(64)_730_pl.pdfsą wyniki badań. W przypadku kół 28 cali to nie ma o co kopii kruszyć. Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
massay1 Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 Mi nie chodzi o odczuwanie bieżnika tylko o przejazd przez przeszkodę typu kamienie, krawężnik czy bruzda.Jeśli napompujesz diagonalną i radialną takim samym ciśnieniem i wjedziesz na przykład na cegłę to radialna ugina się bardziej mniej unosząc koło do góry. Tąpnięcie ciągnikiem jest mniejsze a sam wstrząs mniej odczuwalny. Sprawdzone i doświadczone, odczute przez 10 lat kulania się po górach traktorem po kamerdolcach, kłodach przepustach. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 Radialna ma twardy sztywny bieżnik i ciągnik podskakuje na kamieniach. Diagonalna ma miękki elastyczny bieżnik i kamień nie powoduje tak dużych drgań ciągnika. Opony radialne niekorzystnie wpływają na trwałość zawieszenia samochodów które były projektowane do opon diagonalnych, ale to oczywiście nie dotyczy ciągników rolniczych. Nigdy na oponach radialnych i diagonalnych tym samym ciągnikiem nie jeździłem z tym samym ciśnieniem bo jedne i drugie wymagają do prawidłowej prawidłowej eksploatacji różnych ciśnień. Uważam że moja wiedza jest zbyt uboga do takich eksperymentów.Czy na kamienistym podłożu bardziej efektywne są opony radialne czy diagonalne trudno mi coś powiedzieć. Komfort komfortem, a decydujące znaczenie będzie miała tu odporność na uszkodzenia. Bieżnik diagonalnej łatwo przeciąć na ostrym kamieniu o czym miałem okazję kilka razy się przekonać. Pozdrawiam Forumowiczów. Quote
massay1 Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 ja miałem okazję tak ze wiem że na diagonalnych jeździ się twardo. Co do uszkodzeń mechanicznych typu przecięcie na kamieniu, korzeniu to łatwiej w górach rozwalić oponę radialną która ma słabsze boki niż diagonalne. Dla tego do lkt kupowali tylko diagonalne lub radialne 18-to płucienne a najczęściej uszkodzeniom ulegał bok opony. Tu jest to fajnie opisane. https://oponydomaszyn.pl/porady-fachowca-radialna-czy-diagonalna,28Samochodowe opony nie wiem jak się zachowują i raczej się nie dowiem za to w rolnictwie tylko i wyłącznie radialne. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 Ci z linku zajmują się sprzedażą opon a nie ich badaniem, tak jak ja zajmuje się użytkowaniem opon a nie ich badaniem. Poziom socjotechniki marketingowej oceniam dość wysoko, ale nie na tyle aby ich socjotechnika zadziałała na mnie. Pozostanę przy opinii tych co nie mają interesu w sprzedaży droższego towaru, a zajmują się profesjonalnie badaniem.Boku opony nigdy nie uszkodziłem, choć po pracy w lesie ślady były. Nie jest to jednak materiał do wyciągania jakichkolwiek wniosków statystycznych, a nawet empirycznych (czyli wynikających z doświadczenia).Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
massay1 Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 No oni nie badają opon. Gdziekolwiek byś nie znalazł artykułu porównawczego są w nim informacje zaczerpnięte z źródeł które to robiły. ja przeciąłem kilka opon w górach kamienie niestety robią swoje. W zetorze do przednich 12,4R24 radialne potrafiła się wbić gałąź co nigdy chyba nie spotkało mnie w diagonalnych z tyłu. tak ze tu nawet takie artykuły są o kant tyłka na przeciw fizycznej pracy w terenie. Quote
Vademecum Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 ja z tylnej wyciągnąłem cierniaka , ku mojmu zdziwieniu... Quote
DuzyGrzegorz Posted August 14, 2016 Report Posted August 14, 2016 Z tą gałęzią jest jak najbardziej słuszne Kolego massay1. Radialna jest twarda na czole i jak wjedziesz na gałąź to na niej spoczywa cały ciężar plus siła powodująca przyśpieszenie w górę zazwyczaj znacznie większa niż ciężar spoczywający na tej oponie. Razem to spora siła przyłożona w miejscu w którym opona styka się z gałęzią i może przebić nawet czoło opony radialnej. Miękkie czoło opony diagonalnej się ugnie i ciężar spoczywa nie tylko na gałęzi ale i na drodze wokół gałęzi. Ciągnik nie podskakuje więc praktycznie brak dodatkowej siły powodującej przyśpieszenie masy spoczywającej na kole. W efekcie siła nacisku czoła opony diagonalnej jest w takim przypadku co najmniej kilka razy mniejsza niż czoła opony radialnej. Analizując ten przypadek należałoby sprawdzić czy nośność tej opony radialnej nie była zbyt duża lub nie było zbyt duże ciśnienie. Jedno i drugie potęguje siłę przyspieszenia przyłożoną w miejscu styku opony z gałęzią a to główna składowa. Jadąc wolno przyśpieszenie jest mniejsze więc szanse na uszkodzenie opony znacznie maleją pomimo tej samej masy. Przeczytaj moje wcześniejsze posty w tym wątku. We wszystkich o tym napisałem.Kolego Vademecum ja kiedyś jadąc drogą która zarosła tarniną o czym wcześniej nie wiedziałem bo kilkanaście lat nią nie jechałem. Przebiłem wszystkie koła ciągnika, a od kombinerek przy wyciąganiu cierniaków to mnie aż ręka bolała. Do dziś się zastanawiam jak mogłem być tak głupi. Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
massay1 Posted August 16, 2016 Report Posted August 16, 2016 Zawsze szansa na uszkodzenie opony jadąc wolno jest mniejsza ale nie zawsze ma wpływ. W górach najczęściej dostają baty kiedy ciągnik porusza się z poślizgiem i każda przeszkoda typu ostry kamień przetnie oponą bez większego problemu a z doświadczenie wiem że najczęściej w oponach z uczciwym bieżnikiem przecina boki. Wysoki bieżnik opony rolniczej mimo że otwarty chroni czoło i to mocno. A prędkości mało kiedy bez względu na to czy z góry czy pod chyba nigdy nie przekraczają 10 czy nawet 8 na godzinę. Takie prawo natury niestety guma przegrywa z twardszymi i ostrymi przedmiotami. Quote
DuzyGrzegorz Posted August 16, 2016 Report Posted August 16, 2016 Szansa na uszkodzenie opony jest zawsze jeżeli się jeździ. Jednak moje podejście jest zupełnie inne. Ja się zawsze zastanawiam jakie są szanse na nieuszkodzenie opony. Oczywistością jest że głęboki czy wysoki bieżnik zapewnia większe bezpieczeństwo czołu opony. Wg mnie prędkość na drodze na której kamienie lub inne przedmioty uszkodzić oponę nie powinna przekroczyć 3-5 km/h. Nawet przy takich prędkościach przyśpieszenie przy najeździe na przeszkodę potrafi "podwoić" ciężar spoczywający na kole. Pozdrawiam Forumowiczów! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.