Jump to content

Recommended Posts

Posted

U mnie ojj z 5 lat nie wymieniany, ciągnik pracuje z turem, Hipolem zalać jak było?

Tylko że na hipolu wolno podnosi i opada tur w zime, może polecacie coś innego???

Mógłbybyć Agrifarm Stou 10W-30???

Posted

To bardzo dobry olej i zalecany do ciągników, zarówno do silników jak i przekładni oraz układów hydraulicznych.. Hipol jest olejem przekładniowym więc nie nadaje się do układów hydraulicznych. Różnica między olejami rolniczymi a innymi polega na tym że umożliwia dobre smarowanie i obciążenie zaraz po uruchomieniu. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted

To jest rolniczy olej wielofunkcyjny. Stosuje się go zarówno do silników jak i przekładni oraz układów hydraulicznych. Ten olej jest także stosowany w maszynach budowlanych. Jeżeli stosujesz olej Fuchs to jest to olej zalecany. Inne oleje Fuchs maja niższy status dopasowania. Możesz także użyć zalecanego oleju przez inną firmę, np. Orlen zaleca ORLEN OIL AGRO STOU 10W-30. Możesz użyć oleju przekładniowo-hydraulicznego specjalnie wyprodukowanego dla URSUSA np. URSUS ORLEN OIL UTTO 10W-30. Ja stosuję ten pierwszy, ORLEN OIL AGRO STOU 10W-30. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted
jaki by nie był zły hipol toja leje do 1614 hipol 6 również do układu kierowniczego gdzie zalecany jest hydrol. Tosamo przedni most, przednie zwolnice i tylne zwolnice, do ostrówka również leje hipol 6 gdzie zalecają hydrol, powód ? mniejsze wycieki.
Posted

Gdzie mogę znaleźć informację, że do układu kierowniczego 1614 zalecany jest Hydrol? Sprawdzam i nie jest on wymieniony ani jako zalecany, ani jako dobry, ani jako dopuszczalny. Wg mojej skromnej wiedzy Hydrol jest raczej przeznaczony do przekładni nisko obciążonych. Podobnie jest z Hipolem 6. Zetor jest jedynym ciągnikiem do którego może być stosowany Hipol 6 jaki znalazłem i to tylko do Proximy, Proximy Plus i Forterry. Pytam bo moje źródełko wiedzy o hydraulice niestety "wyschło", a chciałbym być na bieżąco gdyż dobrze dobrany olej przekłada się na długą i bezawaryjną pracę. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted

kolego ja mówie o starych ursusach, taką mam wiedze i tak stosuje. Natomiast hydrol lał były właściciel i twierdził, że tak ma być.

Leje wszędzie do przekładni hipol 6 jak również do hydrauliki. Również do MF 255 jaki do kombajnu MF 530. Kombajn u mnie chodzi 16 lat, MF 255 Od 1990 wcześniej zdaja sie agol . 1614 od 2000 roku. Wszystko chodzi i nie narzekam na przekładnie ani hydraulike.

Posted

Jest jest. Zlecany według instrukcji hydrol 10 a w tropikach hydrol 30. Ale spokojnie można zalewać np HL-46. Im układ jest w gorszym stanie na jakiś czas pomaga zmiana na gęściejszy HL-68 lub nawet 100.

Do ursusa starej daty dużego czy 60-ki nie nalał bym nic innego jak hipol. 

Posted

Jest jest. Zlecany według instrukcji hydrol 10 a w tropikach hydrol 30. Ale spokojnie można zalewać np HL-46. Im układ jest w gorszym stanie na jakiś czas pomaga zmiana na gęściejszy HL-68 lub nawet 100.

Do ursusa starej daty dużego czy 60-ki nie nalał bym nic innego jak hipol. 

Jaki olej był zalecany w instrukcji obsługi to wiem. Mi chodzi o to, że z tego co znalazłem na dzień dzisiejszy zalecane są zupełnie inne oleje. W instrukcji obsługi to raczej można przeczytać że był zalecany, ale pojawiły się nowe oleje w tym dedykowane serii URSUS, właśnie do starych Ursusów. Ja stosuję zawsze olej wg zaleceń tylko nie z instrukcji obsługi ale wg aktualnych zaleceń z dnia wymiany. Tak kazał robić mechanik. Z tego co przeczytałem to zacząłem się zastanawiać czy robię prawidłowo. Wprawdzie spadek awaryjności jest zauważalny, ale się zastanawiam czy postępuję prawidłowo.

Czy kolego mógłbyś uzasadnić dlaczego Hipol a nie np. URSUS ORLEN OIL UTTO 10W-30? Z tego co wiem Hipol sprzed 20 lat i ten produkowany dzisiaj różnią się właściwościami. Ja zauważyłem że po zmianie Hipolu na wielofunkcyjny ten drugi mniej się grzeje, zwłaszcza przy automatyce gdzie podnośnik przecież pracuje bardzo intensywnie. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted

Ej ekhem sorry ale hehe czym zalać tą skrzynie w moim przypadku? No nie chce być namolny ale przypominam C-360 głównie pracująca w zime z turem

Jak zapewne zauważyłeś oleje hydrauliczne nie są wielosezonowe lecz przystosowane do określonej temperatury. Tej wady nie posiadają oleje wielofunkcyjne przystosowane do maszyn rolniczych gdzie pracują w różnych temperaturach. Dlatego abyś mógł od razu pracować bez konieczności rozgrzania oleju zalej właśnie taki który ma przedział 10W-30. Bez problemu będziesz mógł pracować zarówno zimą zaraz po uruchomieniu jak i latem gdy jest umiarkowanie gorąco.

Olej HIPOL 6 od dawna nie jest produkowany a do opakowań oznakowanych jako HIPOL 6 jest wlewany zupełnie inny olej HIPOL GL-4 80W-90. Ten olej nie nadaje się do układów hydraulicznych, zwłaszcza zimą bo dolna lepkość to 80W.  Na stronie Orlenu jest informacja że zarówno HIPOL 6 jjak i HIPOL GL-4 80W-90 "Stosuje się do smarowania przekładni pojazdów mechanicznych.  inne zastosowanie niewskazane".

Zastosuj jakiś zalecany rolniczy olej wielofunkcyjny. Prawie każdy producent ma w ofercie taki olej. Wyżej w poście #5 podałem Ci dwa przykłady olejów z Orlenu. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted

Grzegorz hipol lub dzisiejsze produkowane odpowiedniki pomijając fakt że olej hipol 6 jest dalej produkowany przez orlen.  Nie zalewał bym olejem typu hydrol czy hl bo są rzadkie w takim leciwych ciągnikach jak 60-ka momentalnie odczuje to podnośnik  a kupowanie gęstego 100 czy 150 mija się z celem. 

 Najciekawsze jest to że na stronie orlenu szukając charakterystyki gl 4  jest również przypisana do hipol-6 a szukając do hipolu już tylko do niego.  Więc jak to jest? Z tego by wynikało że kiedyś hipol-6 był hydrauliczno-przekładniowym, zmienili nazwę na gl 4 i stał się tylko przekładniowym.  Chyba kolejny orlenowski twór dla zwiększenia asortymentu nie zmieniając samego wyrobu.

 

Kupuj to co ma być wielosezonowy, hydrauliczno-przekładniowy hipol 6

Posted

Kiedyś olej Hipol 6 był wprawdzie nie hydrauliczno-przekładniowy lecz przekładniowo-hydrauliczny, ale obecnie to zupełnie inny olej przekładniowy, wyłącznie przekładniowy.

Zgadzam się że Hipol 6 jest nadal produkowany jednak od czasu kiedy był zalecany w instrukcjach obsługi ciągników Ursus olej Hipol 6 zmienił nazwę na zupełnie inną. Pod starą nazwą jest Hipol 6 jest teraz oferowany zupełnie inny olej, niż wtedy gdy był zalecany do Ursusów w instrukcjach obsługi, a na dodatek wg producenta ten olej który jest obecnie sprzedawany nie jest przekładniowo-hydrauliczny lecz tylko i wyłącznie przekładniowy, a nadto nie jest dedykowany do ciągników rolniczych gdzie warunki pracy są zdecydowanie trudniejsze niż np. w samochodach. Orlen tę zmianę nazwy uzasadniał jakimś ujednoliceniem ciągów nazw.

Jak zrozumiałem wg Ciebie istotna jest nazwa oleju, nawet wtedy gdy pod tą nazwą występuje zupełnie inny olej, tak jak w przypadku Hipolu 6. Ja też kiedyś stosowałem Hipol 6 jadnak gdy ten zmienił nazwę handlową nadal go stosowałem tylko że z nową nazwą handlową. Kilka lat temu Hipol 6, ten z nową nazwą, przestał być olejem zalecanym więc zmieniłem na zalecany. Czy dobrze postąpiłem, czy też powinienem się trzymać nazwy handlowej pomimo że pod tą nazwą jest zupełnie inny olej niż ten który był zalecany w instrukcji obsługi?

Posted

Pod nazwą tak ale inny olej. Gdzie znalazłeś taką informację że jest przekładniowo-hydrauliczny? Ja patrzę na kartę charakterystyki produktu http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/KartyCharakterystyki/KartyCharakterystyki/142.pdf i tam jest informacja że jest tylko przekładniowy a inne zastosowania są niewskazane. Na opakowaniach oleju Hipol 6 i Hipol 10 w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych informacja że jest to olej przekładniowo-hydrauliczny była zamieszczana. Orlen jako producent ani nie zaleca do skrzyni ciągników "starej serii" ciągników Ursus oleju Hipol, ani też nie uznaje jako dobry ten olej, ani nawet nie uznaje jako dopuszczalny. Pozdrawiam Forumowiczów na schyłku tegorocznych żniw! Nadchodzi czas Dożynek!

Posted

http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Produkty/Strony/HIPOL_6.aspx

http://allegro.pl/agro-hipol-6-80w-5l-hydrauliczno-przekladniowy-i4957088705.html

 

 

Pisze jak byk że może być wykorzystywany w układach hydrauliki siłowej. Ten wpis mówi wszystko jest równoznaczny z wpisem przekładniowo hydraulicznym a nawet z grubsza są wyszczególnione zastosowania.

Nigdzie nie spotkałem informacji żeby producent oleju nie polecał go stosować.  Sam ursus dużej serii produkowanej najmniej do 2009 roku zaleca olej hipol 6, c-360, c-330, zetory małej i dużej serii specjalnie nie szukając.

Posted

Tam na stronie Orlenu którą wskazałeś nie ma byka, tzn. Ursusa C-360, chyba że pod pojęciem "byk" miałeś coś innego na myśli. Jest tylko wymieniony Zetor i to na dodatek innej serii niż C-360. Może nie doczytałem więc czy mógłbyś mi wskazać dokładnie gdzie jest ten byk C-360? Na stronie Orlenu z zupełnie innym olejem jprzekładniowo-hydraulicznym jest natomiast zapis "do starszych modeli takich jak np. C-330, C-360, C-380/385". Ja też nie spotkałem informacji żeby producent oleju nie polecał stosować Hipolu 6 do C-360. Nie spotkałem też takiej informacji przy każdym innym oleju, a to jak rozumiem oznacza że można stosować do skrzyni C-360 każdy olej? Czy mój tok myślenia jest prawidłowy?

Nigdzie nie spotkałem też informacji aby Hipol 6 był określany jako olej typu UTTO (Uniwersal Tractor Transmission Oil). Wydaje mi się że gdyby Hipol 6 był typu UTTO to producent by się tym pochwalił. Nie jest to wprawdzie warunek stosowania oleju o czym dalej.

Oczywiście nie oczekuję zalecenia sensu stricto bo okres wsparcia technicznego producenta dla C-360 minął i producent ciągnika (właściciel marki) nie uzgadnia tego z producentem oleju. Nie minął natomiast okres wsparcia technicznego dla C-385, a ponieważ oleje zalecane dla obu ciągników były takie same więc posiłkuję się tym modelem. Olejem zalecanym do skrzyni C-385, a więc olejem uzgodnionym z Ursusem jest ORLEN OIL AGRO STOU 10W-30. Ten sam olej jest także zalecany do silnika C-385. Hipol 6 jest zalecany jedynie do zwolnic.

Jedyną informację godną zaufania z polecanymi olejami do Ursusa C-360, nie ogólną typu "do smarowania przekładni ciągników rolniczych" czy innego modelu jak wyżej, lecz szczególną wskazująca konkretną markę i model znalazłem na stronie http://www.orlenoil.pl/PL/Motoryzacja/Rolnictwo/Strony/Linia-URSUS-Orlen-Oil.aspx

Jest tam także wymieniony stary Hipol 6, jednak nazwa jest nowa.

Linku z Allegro nawet nie otwierałem gdyż z zasady korzystam z informacji źródłowych, a z racji mojego drugiego zawodu na socjotechnikę jestem dość odporny. Pozdrawiam Forumowiczów!

Posted

ja tam nie wiem, ale widzę że jest napisane jak byk że może być stosowany w układach hydrauliki siłowej, więc ktoś tu musi mieć problemy z czytaniem ze zrozumieniem  ;)

 

słyszałem o zalewaniu 360 olejami typu UTTO, np. Agrifarm i wcale nie było to takie dobre, te ciągniki nie są przystosowane do takich płynów

Posted

A ja tam widzę jak "byk" że może być stosowany stosowany w układach hydrauliki siłowej. Słowo "może" dla kogoś co czyta ze zrozumieniem oznacza coś zupełnie innego niż słowo zalecany czy polecany. Przynajmniej mnie się tak wydaje. Takich olejów które "mogą" być stosowane do układów hydraulicznych jest na rynku pewnie co najmniej kilkadziesiąt. Widzę także jak "byk" że inne zastosowanie niż do smarowania przekładni pojazdów mechanicznych jest niewskazane. Właśnie ta informacja jest na dokumencie źródłowym czyli karcie charakterystyki. Widzę także jak "byk" że Orlen nie poleca do skrzyni C-360 Hipolu 6 lecz zupełnie inne oleje, w tym stary Hipol 6 pod nową nazwą i widzę jak "byk" że wcale nie jest on oznaczony jako UTTO.

Oleje UTTO są wymagane jeżeli ciągnik jest wyposażony w automatykę i jest ona wykorzystywana, lub pracuje np. z ładowaczem czołowym.

Kolega Kamilc-360 pyta (już daruję tego "byka") jaki olej polecacie" a nie jaki "może" być stosowany. Kolega wskazuje też że chodzi o olej inny niż Hipol gdyż ten sprawia kłopoty i te kłopoty opisuje.

Dzięki Kolego że zauważyłeś że coś mnie wyróżnia od innych co się tu wypowiadali, z wyjątkiem oczywiście Kolegi Vademecum, który jasno wskazał powody stosowania Hipolu 6. To dla mnie wielki zaszczyt i nie wiem czy na niego zasłużyłem.

Czy mógłbyś przybliżyć co miałeś na myśli pisząc "słyszałem o zalewaniu 360 olejami typu UTTO, np. Agrifarm i wcale nie było to takie dobre, te ciągniki nie są przystosowane do takich płynów"?

Czytający bez zrozumienia pozdrawia Forumowiczów!

Posted

Jak Was to ciekawi to powiem że wymieniłem ten olej na właśnie agrifarm 10W-30 i różnica już jest!

Mamy dopiero sierpień ale różnice temperatur czuć między rankiem a południem, dziś np. u nas o 5:30 było tylko 8st. musiałem przywieść belki olej wymieniony wczoraj więc to taki pierwszy test a ja już stwierdzam że jest lepiej!

Przy takiej temp. no to i na Hipolu ładnie podnosił (choć teraz nieco szybciej chyba) jednak gorzej było z opuszczaniem, na pusto ten tur zawsze tak powoli i monotonnie opadał, a w zime to musiałem wręcz wciskać sprzęgło aby pompe odłączyć po inaczej nie opadł... teraz po wymianie tur chodzi płynnie podnosi i opuszcza bardzo dobrze. Poczekamy na ostateczny efekt do zimy ale ja już widze że jest o wiele lepiej.

Aha oczywiście po wymianie olej z siłowników z tura został wypuszczony i wyczyszczony został ten filtr pod siedzeniem.

Aha i jeszcze się zapytam jak chce z przyczepy wypuścić olej to też tylko te przewody od siłowników odkręcić co nie?

Czy trzeba na każdy miejscu gdzie jest jakieś połączenie odkręcać?

Posted

Z tego co napisałeś Kolego wynika że dbasz o własny ciągnik, reszta była oczywista. Masz też sporą wiedzę.

Ciągniki były projektowane do zupełnie innej pracy w PGR. W tamtych latach nie zakładano że indywidualne gospodarstwa przeżyją C-4011 i następne modele. Czasy były siermiężne i nie było oleju wielofunkcyjnego więc zastosowano jaki był. Najpierw był to LUX-10, później Hipol. Warunki pracy w gospodarstwie indywidualnym są inne niż w PGR i powstała potrzeba stosowania nowego oleju.

Na tym oleju zużycie elementów układu hydraulicznego jest o wiele mniejsze bo opory są mniejsze. Jak zauważyłeś hydraulika pracuje znacznie stabilnej więc wręcz zachęca do zastosowania automatyki do pługa czy kultywatora, a to już przełoży się na znaczne oszczędności paliwa, choć nawet przy samej zmianie Hipolu na AGRIFARM 10W-30 będą zauważalne gdyż ciągnik będzie od początku pracował z normalną wydajnością i nie będzie zajmował się grzaniem gęstego Hipolu.

Jeżeli ten sam olej lub jego odpowiednik zastosujesz do silnika też zauważysz jego wyższą kulturę pracy.

Co do przyczepy to jeżeli "chodzi po ludziach" to bym jednak poodkręcał przewody i usunął stary olej. Jeżeli tej przyczepy używasz sam to na pewno olej masz czysty bo dbasz o maszyny, a taka domieszka nie powinna być problemem. Jeżeli jesteś perfekcjonistą (bez urazy i w najlepszym znaczeniu tego słowa) to dla dobrego samopoczucia wypuść ten stary olej bo Cię będzie to męczyć.

Nie musisz wszędzie odkręcać. Użyj sprężonego powietrza do usunięcia starego oleju. Po odkręceniu przewodu od siłownika podnieś skrzynię lewarkiem i opuść. W ten sposób usuniesz cały olej z siłownika.

Ja po wymianie oleju na rolniczy przerobiłem gniazda hydrauliki zewnętrznej na ruskie i już nie mam problemu że ktoś ma inny olej. Chyba jeszcze mam takie nowe ze złomu.

Pozdrawiam Forumowiczów!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...