Skocz do zawartości


Zdjęcie

Napęd WOM maszyn o dużej bezwładności

wał kardana przegób przegubowy WOM napęd WOM Ustawienie WOM

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 01:18

Wał przegubowo-teleskopowy z przegubami Kardana do napędu maszyn rolniczych od WOM ma zazwyczaj dwa przeguby Kardana. Rzadko mówimy "przekładnia Kardana". W istocie każdy przegub Kardana jest przekładnią gdyż nie jest homokinetyczny (równobieżny tak jak np. przegub Birfielda stosowany w samochodach osobowych do napędu kół przednich) i gdy kąt pomiędzy wałem napędowy i napędzanym jest różny od zera prędkość obrotowa wału zmienia się pulsacyjne dwa razy na każdy obrót. Wał teleskopowo-przegubowy posiada dwa przeguby i zadaniem drugiego jest także znieść pulsowanie. Aby to było możliwe konieczny jest warunek i wystarczający żeby płaszczyzny krzyżaków w każdym momencie obrotu były równoległe. Ten warunek jest spełniony wtedy i tylko wtedy gdy oś wału napędzającego wał przegubowo-teleskopowy (czyli WOM traktora) i oś wał napędzanego przez wał przegubowo-teleskopowy (czyli WOM maszyny) są do siebie równoległe. Znalazłem w necie rysunek na stronie http://regeneracjawa...niany element  (ten z białym tłem) który pokazuje jak powinien być ustawiony wał przegubowo-teleskopowy z przegubami Kardana aby napęd nie był pulsacyjny i nie powodował drgań.

Wróćmy do napędu maszyn przy pomocy WOM. Jeżeli osie wałów WOM traktora i maszyny nie są równoległe prędkość obrotowa będzie się zmieniać. Jeżeli moment bezwładności maszyny jest znacznie mniejszy od momentu bezwładności traktora drgania wystąpią na maszynie powodując wszelkie ich konsekwencje. Jeżeli bezwładność maszyny jest zbliżona do bezwładności traktora to w trakcie jednego obrotu maszyna dwukrotnie będzie na przemian stawiać opór wynikający z jej bezwładności gdy wał przegubowo-teleskopowy w części zdawczej przyśpiesza i "wyprzedzać napęd traktora" gdy gdy zwalnia bo maszyn go wtedy przyśpiesza. Przekładnie zębate w traktorze mają pewien luz i powstają drgania traktora. Kiedyś na maszynach i traktorach było naklejone ostrzeżenie że przed skrętem i przed uniesieniem maszyny zawieszanej należy wyłączyć napęd WOM. Podczas unoszenia np. kosiarki nie jest konieczne wyłączenie WOM ale wtedy i tylko wtedy gdy łącznik górny jest ustawiony równolegle do cięgien. Nie możliwe jest skręcanie z maszynami półzawieszanymi napędzanymi wałem przegubowo-teleskopowym z przegubami Kardana, choć nie do końca, ale to inny temat. Żeby uniknąć konieczności wyłączenia WOM na uwrociach trzeba zmienić wał przegubowo-teleskopowy z przegubami Kardana na taki z przegubami homokinetycznymi np. Birfielda czy Rzeppa.

Przyczyna drgań przy napędzie brony wahadłowej czy prasy nie leży po stronie traktora czy maszyny lecz po stronie osoby agregatującej je razem, a czasami projektanta maszyny lub traktora (C-360 jest takim przykładem). W rozrzutniku obornika musiałem przerobić zaczep dyszla gdyż albo rwał łańcuch napędzający adapter albo częściej ukręcał  wał napędzający ten łańcuch. Po przeróbce dyszla jak ręką odjął.

Do napisania tego posta zainspirowała mnie Wasza dyskusja na czacie i jest w istocie krytyką Waszej dyskusji za co przepraszam! Pozdrawiam Forumowiczów!


  • 0

#2 Robert ;-)

Robert ;-)

    Duży Robert;-)

  • Super Moderator
  • 8014 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 06:53

Czasem warto posłuchać "krytyki" i się czegoś dowiedzieć;-)
  • 0
Moja siła robocza c355 i mtz80

#3 Vademecum

Vademecum

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 8629 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 08:42

wykład naukowy i dobrze. Z całą pewnością o równoległości wałów ciągnik - maszyna nie wpadłbym. Do rzeczy, miałem nowego t 25A1 nowego mtz 82 i ciągle były problemy z spasowaniem polskich maszyn. Przypuszczam, że mtz nie pochodzi z broną wahadłową zresztą nikomu nie poleciłbym takiej maszyny do pracy.
  • 0

#4 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 09:39

Polskie maszyny są dostosowane (o ile są dostosowane) do ciągników C-330, C-360 itd. W T-25, MTZ, czy MF-255 zaczep polowy jest znacznie wyżej co powoduje że wał przekaźnika nie pracuje w równoległych osiach. Jest "przegięty" w obrębie zaczepu. Ja przy rozrzutniku przerobiłem zaczep tak aby przód się opuścił przez co zlikwidowałem to przegięcie. Co roku wymieniałem wałek napędzający łańcuch. Po przeróbce 20 lat jest dobrze choć wałek jest zespawany. Nie warto też przesadzać z wytrzymałością wałka przekaźnika gdyż te o wyższym dopuszczalnym momencie obrotowym są bardziej sztywne i te szarpania są bardziej odczuwalne. Bronę wahadłową ustaw tak aby jej wał WOM był równoległy do WOM traktora. Łącznik poziomy ustaw równolegle do cięgien, ale tu chyba się nie obejdzie bez przeróbek aby było to możliwe. Musisz także skrócić wieszaki bo wtedy po podniesieniu brona nie wychyla się do przodu i jest nisko podniesiona. Żeby nie zmieniać długości wieszaków do bron bo te wymagają nisko cięgien przerobiłem ich zaczepy tak aby były wyżej i nie muszę zmieniać ich długości.

Kilka lat szukałem przyczyny do czego przyznaję się ze wstydem ale znalazłem. Wszyscy twierdzili że to kiepskiej jakości wałki. Coś mi nie pasowało i szukałem dalej. Pisałem o C-360 że jest tam błąd. Przy zmianie osi przedniej obniżono przód traktora przez co WOM nie jest równoległy do poziomu. Pozdrawiam Forumowiczów!


  • 0

#5 Vademecum

Vademecum

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 8629 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 18:44

czyli jak nasi coś zmienili na lepsze z przodu to spierdzielili tył, i tak właśnie wygląda 1614 z przodem zadartym do góry
  • 0

#6 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 22:45

Czy w 1614 oś WOM jest pozioma (równoległa do podłoża na którym stoi traktor) nie wiem więc nie będę się wypowiadał, ale Twoja obserwacja daje do myślenia. Warto to sprawdzić.

Może warto pomyśleć o wałkach przegubowo-teleskopowych homokinetycznych? Cena delikatnie mówiąc nie zachęca bo wynosi co najmniej ok 1500 zł. Sam nie mam takiego wałka. Pozdrawiam Forumowiczów!


  • 0

#7 Vademecum

Vademecum

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 8629 postów

Napisano 02 listopad 2016 - 23:54

Zwróce na to uwage
  • 0

#8 Robert ;-)

Robert ;-)

    Duży Robert;-)

  • Super Moderator
  • 8014 postów

Napisano 03 listopad 2016 - 08:16

A wałek tradycyjny z podwójnym krzyżakiem z jednej strony , jak w belarkach nie mógłby zastąpić tego homokinetycznego.
  • 0
Moja siła robocza c355 i mtz80

#9 DuzyGrzegorz

DuzyGrzegorz

    V.I.P

  • Użytkownik
  • 3601 postów

Napisano 03 listopad 2016 - 20:54

Wraz ze wzrostem kąta przełożenie przekładni wzrasta w sposób podobny do wykładniczego (wiem że nie wykładniczy, ale podobny bo tangens). Z tego wynika że przełożenie jednej przekładni (przegub Kardana jest także przekładnią, a o tę właściwość chodzi) o kącie alfa będzie większe niż dwu przekładni razem o kątach o połowę mniejszych od alfa. W praktyce "pulsowanie" powodujące drgania będzie mniejsze więc i drgania mniejsze, zwłaszcza w zakresie większych kątów. Pozdrawiam Forumowiczów!


  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: wał kardana, przegób, przegubowy, WOM, napęd WOM, Ustawienie WOM

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych