Robert ;-) Posted February 9, 2017 Report Posted February 9, 2017 Witam założyłem ten wątek ponieważ mam kilka pytań a pewnie z czasem będzie ich więcej związanych z obsługą jak i zagadnieniami związanymi z ciągnikiem mtz. Zacznę od rozstawu kół przednich jak i tylnych , obecnie jest szerokość 180 cm po zewnątrz przód zostawię jak jest, ale tył chciał bym poszerzyć aby szerokość od wewnątrz była taka sama jak obecnie przód od wewnątrz , związku z tym tył będzie po zewnątrz około 2m i pytanie czy tak będzie dobrze , maszyny jakie będą podczepiane to talerzuwka 2m tu problemu nie widzę , pług 4x30 bądź 5x30 ale ten ostatni raczej nie da rady , ruski jest wąski a wysoki i myślę że jak go trochę poszerze to będzie stabilniejszy, teraz ma rostaw jak c355 Quote
Vademecum Posted February 9, 2017 Report Posted February 9, 2017 Fabrycznie rozstaw kół ustawiony jest w środku opon. Przednich względem tylnich. Mam wątpliwości czy dobrze chcesz zrobić. Jeśli niema szczególnych wskazdań osobiście nie ruszałbym tego. Bywa problem z zablokowaniem regulacji i rozjeżdżają się na ful same. Jeśli się uprzesz to oceń czy masz nażędzia do tego. Quote
Robert ;-) Posted February 9, 2017 Author Report Posted February 9, 2017 No właśnie.. wolał bym tego nie ruszać , ale jakby był szerszy lepiej by się zachowywał na przechylach , u mnie pola równe;-) można by zostawić na 180 cm po zewnątrz. a jak myślisz zwęzić przód aby wewnętrzna szerokość była taka sama jak z tyłu ? Teraz dziwnie to wygląda a w bruzdzie to będę jechał przednim kołem po skibie tylne pójdzie ładnie, Quote
Vademecum Posted February 9, 2017 Report Posted February 9, 2017 Jak masz równe pola to nie kombinuj z tym tyłem. U mnie w 1614 mam szerzej przód od tyłu choć wystarczy felge założyć od drugiej strony gwiazdy zwolnicy, ale mam przechyły potężne i nie zmieniam tego.Przy orce cza przyjeżdżać skibe.nie wiem jak jest w Mtz 80 może manewr felgą wystarczy. Quote
Robert ;-) Posted February 9, 2017 Author Report Posted February 9, 2017 Z przodem nie ma takiej akcji jak z tyłem , tam jest oś podobna do c360 więc sobie to ogarnę(i tak mam do wymiany końcówki ) Wczesbiej pisałeś o tym tyle i nie mam zamiaru robić sobie problemu ,ale przód zwęże wedle środków opon.myślę wziąć się za to po niedzieli , dziś kurier przywiózł trochę części ;-) Quote
DuzyGrzegorz Posted February 19, 2017 Report Posted February 19, 2017 Kolego Robercie! Rolnik nigdy nie mierzy rozstawu kół traktora od środka opon. Rozstaw kół traktora dla rolnika to odległość między wewnętrznymi krawędziami opony. Między zewnętrznymi krawędziami opony to szerokość traktora. Zwróć Kolego uwagę, że wszyscy producenci pługów podają, że rozstaw kół przednich powinien być równy rozstawowi kół tylnych lub większy o maksymalnie 5 cm. Nie spotkałem się z większą wartością, a do młodych nie należę. Producenci innego sprzętu rolniczego tej wartości nie podają więc jest ona nie istotna. Jeżeli traktor ma ciągać pług to należałoby ustawić rozstaw kół osi przedniej jak do pługa. Oczywiści są osoby które ustawiają na środek śladu kół tylnych, ale to chyba po to żeby spalanie przy orce nie było zbyt niskie i przy okazji wyrobić sobie mięśnie rąk. Jeżeli jest inny powód takiego ustawienia rozstawu kół przedniej osi chętnie go poznam. Jestem stary, ale nie aż tak aby się już niczego nie nauczyć.Nie ulega chyba Twojej Kolego wątpliwości, że tzw. "linia ciągu" powinna przebiegać przez środek osi tylnej traktora. Praktycznie wszystkie narzędzia i maszyny które wymagają znacznej siły uciągu zaczepiamy tak aby linia ciągu przebiegała przez środek osi tylnej traktora, pomijając maszyny które wymagają prowadzenia z boku, jak kosiarki, prasy, kombajny ziemniaczane czy buraczane, a tu uciąg służy do przemieszczania maszyny nie do pracy. Wśród narzędzi jest jednak jeden wyjątek. Narzędziem którego nie zaczepiamy na środku traktora lecz precyzyjnie ustawiamy za traktorem jest pług.Traktor nie jest do tego aby zapewniał komfort, a jeżeli zapewnia to jest sprawa wtórna. Zawieszenie i kilka innych elementów nie są zbudowane tak aby zapewniały komfort lecz tak aby traktor spełniał swoją funkcję, nawet wbrew komfortowi.Rozstaw kół jest istotny dla traktora pracującego przy uprawie międzyrzędowej, ale MTZ to traktor do takiej uprawy. C-360 też nie, chyba że jest wyposażony w koła do takiej uprawy, ale i tak jest za ciężki. Właśnie, po co w takim razie nawet ciężkie traktory mają zmienny rozstaw kół i to w szerokim zakresie? Postaram się odpowiedzieć. Otóż zmieniając rozstaw kół zmieniamy odległość środka osi tylnej traktora od krawędzi opony. Masz Kolego rację, że regulacja rozstawu kół traktora służy wyregulowania całego agregatu traktor-pług tak aby linia ciągu pługa przebiegała przez środek osi tylnej traktora, dzięki czemu zużycie paliwa jest mniejsze, a zużycie np. układu kierowniczego wolniejsze. Jest przy tym pewien wyjątek, ale on nie dotyczy pługa który masz i opisałeś wcześniej. Pozdrawiam Forumowiczów! Robert ;-) 1 Quote
Robert ;-) Posted February 20, 2017 Author Report Posted February 20, 2017 Dzięki za podpowiedź ;-) a mógłbyś mi poradzić na jaką szerokość go ustawić, pług będzie 4x30 tak zostało ustalone , bardzo mnie interesuje jak ten przód ustawić wedle tyłu żeby się dobrze orało , w każdym tego słowa znaczeniu ( spalanie itp)C355 była kiedyś na wąskich kołach (oryginalnych 16) to wewnętrzna odległość z przodu i z tyłu była taka sama, (ojciec go zwezil do ziemniaków i tak już zostało do dziś tył i przód na max zwężony) a tego chce ustawić jak lepiej do orki, a i żeby byl jak najbardziej stabilny, teraz tył jest na max zwężony a przód nie Quote
DuzyGrzegorz Posted February 20, 2017 Report Posted February 20, 2017 Jeżeli rozstaw z przodu jest większy niż z tyłu to prowadząc koło przy ścianie bruzdy tylne koło jedzie po ścianie co stawia niepotrzebny opór i ostatnia skiba poprzedniego przejazdu oraz pierwsza tego przejazdu nie "układają się". Prowadzenie środkiem bruzdy jest trudne i wymaga o wiele większej uwagi. Generalnie przy pługach co najmniej 3 korpusowych rozstaw kół powinien wynosić szerokość robocza pługa plus rekompensata pochylenia czyli głębokość orki pomnożona przez 2, a następnie przez stosunek promienia roboczego koła do rozstawu. Oczywiście nie będziesz dostosowywał do każdej głębokości orki, a ponieważ w głębokich orkach ten parametr jest ważniejszy niż przy płytkich (np. siewnych) dostosuj do głębokich orek. Pozdrawiam Forumowiczów!P.s.Te wyliczenia są do sprawdzenia. Wieczorem mogę Ci Kolego wyprowadzić gotowy wzór na szerokość bo teraz śpieszę się do pracy. Już Pani Dyrektor dzwoniła gdzie jestem! Quote
Robert ;-) Posted February 20, 2017 Author Report Posted February 20, 2017 Ok dzięki;-) nie ma pośpiechu mam czas ;-);-)To tak pług 4x30 =120cmorka max 20 cm (wiadomo pod spodem piach) czyli 20x2=40cm A ten promień to skąd wziąć ? Quote
DuzyGrzegorz Posted February 20, 2017 Report Posted February 20, 2017 Zmierz od środka osi do podłoża. Ważne do podłoża aby uwzględnić ugięcie opony. Opony to chyba średnica felgi 38 cali a szerokość opony to 15,5 cala. Wysokość opony to 80% szerokości. Promień felgi to 19 cali czyli ok. 483 mm, wysokość opony to ok. 315 mm, razem to 798 mm, na okrągło 800 mm. W rzeczywistości będzie pewnie mniej. Rozstaw kół wyniesie zatem szerokość pługa plus dwie poprawki - tak w uproszczeniu. Dokładne obliczenia są trochę skomplikowane matematycznie, ale nie popełnisz istotnego błędu jeżeli przyjmiesz poprawkę jako:poprawka = głębokość orki * promień roboczy koła / szerokość pługaw Twoim przypadku:rozstaw kół = 2 * poprawka + szerokość pługa = 2 * (200 mm * 800 mm / 1200 mm) + 1200 mm = 1466 mm.Ten wynik jest większy o prawie 50 mm od wyliczonego precyzyjnie (1418 mm), ale nie chodzi tu o aż taką precyzję.Pozdrawiam Forumowiczów! Robert ;-) and Vademecum 2 Quote
Robert ;-) Posted February 27, 2017 Author Report Posted February 27, 2017 Może głupie pytanie ale gdzie jest w tym mtz blokada tylnego mostu , wiem że załączanie jest przy sewromechanizmie za pomocą linki, a po przewodach doszłem do obudowy hamulców , i dalej nic , no mogli po ludzku zrobić pedału jak w naszych starych Ursusach albo choć jak w mtz 50, Mam mały luz na wałku który wchodzi w sewromechanizm jak się go kasuje , resztę luzów już pokasowalem;-) Z tego co zauważyłem jak sprawdzałem jak co działa, to WOM jest fajny będzie dobrze się pracować w prasą;-) Vademecum kiedyś pytałeś do ilu się kręci? To ten zegar jest chyba walniety, na wolnych ma około tysiąca,a kręci się max do 2500obr/min Quote
Vademecum Posted February 28, 2017 Report Posted February 28, 2017 Wałek ślimaka układu kierowniczego. Jego luz kasujesz obrotem prawo lub lewo tuleji w której jest osadzony. Masz dwie śruby chyba M8 w charakterystycznych wycięciach.Ta regulacja jest ograniczona i ostrożnie bo używającsiły można go skrzywić, zauwaź że z drugiej strony jest rozdzielacz zamocowany na sztyano - coś w rodzaju orbitrolu. Blokadę masz hydrauliczną a mechanizm w serwie. Blokada jest na wałku hamulców masz na każdym kole jakby dwa mechanizmy hamulcowe na prawej stronie jest hamulec na prawe koło i ręczny a na lewej stronie jest hamulec i blokada.i nie licz na nią bo jest to jeden z problemów nierozwiązywalnych. Zobacz czy jest wyciek oleju na obudowie hamulców z lewej strony jeśli nie to tego nie rozbieraj niepotrzebnie bo zacznie lać. W włączniku blokady masz 3 położenia wsunięte na max to jest wyłączone wyciągasz do połowy i przekręcasz rączke by zablokować blokada automatyczna i trzecie położenie blokada włączona. Automatyczna dzizła jak masz koła na wprost a skręcając kierownicą wyłącza się i cza o tym pamiętać korzystając z niej. Wyłączenie następuje po obrocie kierownicą co podane jest w stopniach kątowych ale wartości nie pamiętam. Quote
Vademecum Posted February 28, 2017 Report Posted February 28, 2017 Kontynuując temat blokady. Problem z blokadą polega na niedoskonałości w szczelności samego mechanizmu po prostu ciągle zalewa tarczę i nawet dalej olej przedostaje się do hamulców lewego koła. Niektórzy zaślepiają blokadę na serwie.Wyciek jest na uszczelniaczu wałek - pierścień a łorzyskowanie jest daleko by ten wałek pracował prawidłowo w uszczelniaczu takie jest jest moje zdanie, wytrzymuje kilkadziesiąt godzin pracy nawet jak się nie używa blokady. Wyciek też powstaje na membramach ale można go skutecznie usunąć. Na jednej stronie masz 4 tarcze hamulcowe na ciągnik 8 . Obroty silnika są w zakresie 2500 cza pamiętać przy pracy z WOM. Ogranicznik jest na pompie jak w innych ciągnikach. Co do sprawności zegara to jeśli równomiernie pokazuje obroty przyspieszając to jest w porządku. Quote
Robert ;-) Posted February 28, 2017 Author Report Posted February 28, 2017 Aha czyli o blokadzie można zapomnieć , widziałem kiedyś film jak gość przerabial na wzór ktz50 tam blokada jest w tylnym moście na półosiach są widełki i dźwignia w obudowie tylnego mostu obok siłownika z lewej jego strony,Co do zegara to równo przyspiesza i zwalnia ale jakoś te wolne obroty dziwnie mi wyglądają ale to inny silnik niż w 60tce może stąd moje wrażenie,że ma większe na zegarze niż w silnik się kręci.ogolnie silnik ładnie pali na plusie;-) , a i wkręca się szybko w obroty jak perkins Quote
Vademecum Posted February 28, 2017 Report Posted February 28, 2017 Kolego, prześledź tą rórke od blokady bo jak ktoś se nie radzi to ją zaślepia Gdzieś jest ta rórke połączona wężem tam ją zaklepują i zaspawują. W moim Mtzcie to było czynne do końca ale ciągle to się pociło nawet po wymiane wałka a jak się tarczę zaoleiły to wiadomo, a później olej przechodzi na tarcze hamulcowe i wtedy cza to robić. Ciśnienie oleju do blokady idzie przez środek wałka hamulcowego a króciec do niego na oringach które też wypracowują szybko materiał. Quote
DuzyGrzegorz Posted February 28, 2017 Report Posted February 28, 2017 Zostaw na razie te obroty Kolego Robercie. Jak dorobię przejściówkę między piezo a stroboskop to Ci podrzucę i ustawisz obroty i kąt wyprzedzenia wtrysku. Moja lampa stroboskopowa ma wbudowany obrotomierz który mierzy z dokładnością do jednego obrotu. Normalnie piezo używam z oscyloskopem ale to trochę skomplikowane dla kogoś kto nie jest obeznany z oscyloskopem. Pozdrawiam! Quote
Robert ;-) Posted February 28, 2017 Author Report Posted February 28, 2017 To sprawa wygląda tak, na razie hamulce są więc tą blokadę sobie podaruje , druga rzecz obroty silnika niech sobie będą jakie są , wkręcę śrubke przy pompie aby miał mniejsze jakieś 2200max i tak zostawię , szczerze mam jeszcze sporo (dużo) roboty aby to(mtz) jakoś wyglądało i działało. więc robie to co najbardziej potrzebne(zacząłem od filtrow, olei, elektryki, luzów w układzie kierowniczym,, a teraz wezme sie za wycieki aby sezon zacząć bez jakiejś wtopy:-DGrzegorz dzięki;-) kiedyś się za to weźmiemy, ja z wyższej elektryki to noga, a jeśli chodzi o elektronikę to już całkiem . Quote
Robert ;-) Posted February 28, 2017 Author Report Posted February 28, 2017 Na razie po wstępnym myciu widzę że pod skrzynią pośrednia jest klapka spod której się olej sączy , do wymiany jest zaworek przy siłowniku,coś się pewnie (a raczej na pewno) jeszcze znajdzie, ogólnie to go jeszcze nie domylem jak trzeba(słaby karczer, i skończyła się chemia) Wiele nim nie robie tyle co bele ze stodoły do obory , i podjeżdżam pod garaż na robotę , więc jak się pójdzie w robotę może za tydzień to się okaże co trzeba berzie uszczelnić Quote
Vademecum Posted February 28, 2017 Report Posted February 28, 2017 Tam jest właz do sprzęgła, dalej jest właz do skrzyni i przełącznik WOM 540 / 1020 coś około. Sprawdź główne śruby pomiędzy obudowami i śruby od półramy. Quote
Robert ;-) Posted February 28, 2017 Author Report Posted February 28, 2017 To jest ta druga za okienkiem od sprzęgła, wiem że trzeba śruby w razie czego podokręcać, ale to potem na razie mam co robić w c355 poszła mi woda do oleju :-( więc nowa robota , nie duli mi się w tym roku Quote
Robert ;-) Posted March 12, 2017 Author Report Posted March 12, 2017 http://www.rolnik-forum.pl/gallery/image/1232-pompa-wtryskowa-mtz80/panowie dobrze są połączone te przewody przy pompie te zaciski są na drut (stare plastykowe pękły podczas wymiany pompki zasilajacej) jakoś nie jestem teraz pewien czy dobrze połączyłem, Quote
Vademecum Posted March 12, 2017 Report Posted March 12, 2017 Osobiście nie pamiętam, wydaje się dobrze ale czy nie jest zamieniane zasilanie pompy wtryskowe a przelew z pompy to głowy nie dam. Odpowietrz i odpal. Co zarzucam temu połączeniu to załamanie przewody paliwowe a jak dojdzie temperatura to może odciąć paliwo. Upewnij się czy przyłącz jest prawidłowy i skróć przewody paliwowe bo jak są za długie to się załamują. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.