henryk Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 Witam,potrzebuję porady,otóz po 11 latach padł mi aku przy 60-ce,była to duża 12ka o poj.160 AH,teraz w Grene jest duży wybór i pytają się ile chce amperowy,ja nigdy na to nie zwracałem uwagi,interesowałem się tylko pojemnością .W sprzedaży mają 170 AH 1000 A,lub 1400A,proszę o poradę czy 1000A wystarczy bo 1400A jest oczywiście droższy -pozdrawiam Quote
Kamilc-360 Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 To zależy w jakich porach roku użytkujesz ciągnik, jak typowo w lato tylko a w zimę stoi nie odpalany to weź ten 1000A, a jak użytkujesz często w zimę to wiadomo weź mocniejszy.Ogólnie to poleciłbym Ci wrócić do 2x6V tak jak było, wg. mnie lepiej wtedy kręci, pozdrawiam Quote
henryk Posted March 16, 2017 Author Report Posted March 16, 2017 ja już mam praktykę z dużą 12ką,z boku rozrusznika,znika problem z dostępem i im więcej mostków tym gorzej(mam na myśli mostek pomiędzy dwiema szóstkami)-pozdrawiam Quote
ali Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 ja użytkuję ciągniki podobnie jak Kamilc 360 , w 30ce i 60ce mam 95Ah 800A i jeden z nich ma już chyba 10ty rok. i co ważne mieszczą się w oryginalnych skrzynkach. Quote
Vademecum Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 Ja użytkuje 120 Ah praktycznie we wszystkim. Co rok kupuję Nowy na żniwa a po żniwach idzie do ostrówka czasem do LT mf 255 . Polecam tylko 12v Kolego popytaj jakiego producenta bo na rynku jest mnóstwo hały. Quote
Tofik Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 Ja jestem zwolennikiem dwóch 6tek ale skoro chcesz dwunastkę bierz mocniejszą a to dlatego że w zimie mocniejsze uderzenie sie przyda zwłaszcza jeżeli garaż nieogrzewany.Pozdrawiam Quote
DuzyGrzegorz Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 Może Ci wyjaśnię o co chodzi z tym prądem. Akumulator jest testowany na różne sposoby stąd różne wyniki. Nie będę wchodził w szczegóły i nie będę zarzucał wzorami ale popatrz Kolego jedynie na prąd wg normy DIN. Normy podają po jakim czasie kręcenia przy najczęściej -18 stopni Celsjusza mamy napięcie:DIN: rozładowanie w ciągu 30 s do napięcia 9V.IEC: rozładowanie w ciągu 60 s do napięcia 8,4V.SAE: rozładowanie w ciągu 30 s do napięcia 7,2V.EN: rozładowanie w ciągu 10 s do napięcia 7,5V.Rozrusznik jest na napięcie 12 V ale prąd wg DIN jest przy napięciu 9V. Sprawność elektryczna rozrusznika to ok. 80%. Akumulatora również 80% bo nie zawsze jest nowy. Stąd wniosek że aby obliczyć minimalny prąd rozruchowy trzeba podzielić moc rozrusznika w watach przez 5,76. W przypadku rozrusznika C-360 o mocy 2,8 kW potrzeba 486 A. Masz wtedy pewność że przy -18 stopni po 30 sekundach kręcenia będziesz miał minimum 9 V i jeszcze 20% rezerwy na zużycie akumulatora. Jeżeli nie chcesz dobierać wg normy DIN to pamiętaj że twój rozrusznik jest wg normy DIN jeżeli jest tzw. wolnoobrotowy lub wg normy EN jeżeli jest tzw. wysokoobrotowy. Nie przekraczaj znacznie prądu rozruchowego akumulatora od prądu koniecznego. Nie zapomnij doliczyć prądu świec żarowych! Pozdrawiam! henryk 1 Quote
Vademecum Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 I to jest sedno, miło poczytać. I niech ktoś powie że rolnik sieje , samo rośnie i zbiera. 6 voltowe to nieporozumienie i twierdzę z doświadczenia a dlaczego to po prostu nie wiem Quote
ali Posted March 16, 2017 Report Posted March 16, 2017 koszt zakupu dwóch tek to prawie pól remontu silnika , więc jaki sens i tak będą zarżnięte po dwóch latach Quote
izydor6280 Posted March 17, 2017 Report Posted March 17, 2017 do dobrego silnika na wiosnę/lato wystarczy nawet 70-80Ah, więc szukaj coś w przedziale 100-120Ahzimą jeśli więcej stoi niż jeździ i tak będziesz musiał wyjmować, więc nie ma sensu zakupu 6v Quote
Dobromil Posted March 17, 2017 Report Posted March 17, 2017 To może podzielcie się doświadczeniami co do producenta , ja dotychczas kupowałem centrę futura i naprawdę jestem zadowolony ale ostatnio słyszę że centra zeszła na psy Quote
Vademecum Posted March 17, 2017 Report Posted March 17, 2017 Ja już parę lat temu popłynąłem na centrze do samochodu. Kolego firmy nie polecę bo to się zmienia. Kupuję U jednego handlowca akumulatorów i on jest na bieżąco , mówi że teraz takie czy inne mają reklamację. Ja już się przekonałem do rolniczych akumulatorów. W LT Nowy wytrzymał niecały rok a na rolniczym który sezon chodził w kombajnie dwa sezony chodzi w lt i zimą była ostra i nigdy mnie nie zawiódł. Quote
DuzyGrzegorz Posted March 17, 2017 Report Posted March 17, 2017 Nie kupuj z górnej półki i nie kupuj bezobsługowego. Najtańszych też nie kupuj. Pozostałe prezentują podobną jakość. Kiedyś bardzo dobre były VARTA ale teraz są słabe, a pozostały drogie. BOSCH to też VARTA. Pozdrawiam! Quote
izydor6280 Posted March 18, 2017 Report Posted March 18, 2017 od siebie odradzam ZAP, każdy z 3 wytrzymał z bólem 4 latacentra też ostatnio nie cieszy się dobrą opiniąchyba najlepiej celować w średnią półkę, jak już wspomniał kolega wyżej, poziom każdego będzie podobny Quote
ali Posted March 19, 2017 Report Posted March 19, 2017 od 10ciu lat Ca- Ca i jakoś się nie zawodzą po dwóch czy trzech latach Quote
izydor6280 Posted March 19, 2017 Report Posted March 19, 2017 to co było robione jeszcze 8-10 lat temu jest lepsze niż to co robią dziś, więc słaby argument Quote
henryk Posted March 20, 2017 Author Report Posted March 20, 2017 kupiłem z centry 170 AH/950 A profesjonal za 580zł,niech się dzieje co chce,mam nadzieję że będzie dobry-pozdrawiam Quote
DuzyGrzegorz Posted March 20, 2017 Report Posted March 20, 2017 Nadwyżka to ok. 80 A prądu rozruchowego i z tego jeszcze prąd na świecę żarową ok. 25 A (tyle bierze świeca C-330, ile świeca C-360 nie wiem). Tej nadwyżki to zaledwie ok. 55 A. Nie nazwałbym tej nadwyżki "niezłą", raczej nazwałbym "bez zbędnego zapasu", choć ta nadwyżka złą nie jest. Pozdrawiam! Quote
ali Posted March 20, 2017 Report Posted March 20, 2017 skoro 170ka nie ma zbyt dużej nadwyżki , to jak mogę ocenić swoją 95Ah , która już przeżyła dziewięć wiosenek i dalej kręci bez doładowań ?? Quote
DuzyGrzegorz Posted March 21, 2017 Report Posted March 21, 2017 Sam oceń bo parametrów nie podałeś. Zrób to w warunkach testowych czyli -18 stopni Celsjusza i po 30 sekundach kręcenia non stop. Ja nie oceniałem lecz obliczyłem. Pozdrawiam! Quote
izydor6280 Posted March 21, 2017 Report Posted March 21, 2017 Nadwyżka to ok. 80 A prądu rozruchowego i z tego jeszcze prąd na świecę żarową ok. 25 A (tyle bierze świeca C-330, ile świeca C-360 nie wiem). Tej nadwyżki to zaledwie ok. 55 A. Nie nazwałbym tej nadwyżki "niezłą", raczej nazwałbym "bez zbędnego zapasu", choć ta nadwyżka złą nie jest. Pozdrawiam!nie ma świecy w 360, a jeśli już ktoś zakłada to wyłącznie płomieniowe Quote
Robert ;-) Posted March 21, 2017 Report Posted March 21, 2017 Płomieniowa mniej prądu ciągnie, ale zawsze coś tam skubnie z akumulatora zanim się zakręciSam mam jedną 12 nastke ale trochę jest za mała, w lato wystarcza w zupełności , ale zimą wspmagalem się rozruchem,Co prawda do dwóch 6 na pewno nie wrócę. henryk 1 Quote
Tofik Posted March 21, 2017 Report Posted March 21, 2017 Nie wiem dlaczego jesteście nastawieni sceptycznie do 2ch 6tek moje z "autopart" czy jakoś tak mają już 10 lat ale to chyba już będzie ich ostatni sezon ostatnio jak bylem w sklepie to przypadkiem zapytałem o cenę 2ch 6tek to gość powiedział za dwie 190tki 430zl więc nawet ze względów finansowych wolał bym kupić te szóstki a niżeli tą co kupił Pan Henryk. Pozdrawiam Quote
DuzyGrzegorz Posted March 21, 2017 Report Posted March 21, 2017 Już pisałem o tym, wprawdzie nie w kontekście akumulatorów ale pisałem. Też kiedyś miałem dwa akumulatory w szeregu. Po siedmiu latach jeden padł. Zacząłem szukać przyczyny. Okazało się że przez zebrany na obudowie brud był przyczyną upływu prądu. Na obydwu nieco inny upływ przez co stopień naładowania obu był nieco inny i w szeregu alternator jeden przeładowywał a drugi nie doładowywał. To były czasy kiedy dobry prostownik nie był osiągalny. Oczywiście przyczyną nie był wadliwy akumulator lecz moja wadliwa obsługa.Obecnie bez problemu można kupić dobre prostowniki i z obsługą akumulatorów połączonych w szereg nie ma problemu. Bez problemu można precyzyjnie wyrównać stopień naładowania każdego akumulatora w szeregowym ich połączeniu. Pozdrawiam! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.