emigon Posted September 22, 2018 Report Posted September 22, 2018 W związku ze spadkiem, który dziedziczę mam dwie możliwości: przyjąć w spadku 1,5 ha ziemi rolnej, albo gotówkę ze sprzedaży tej ziemi. Ziemia jest klasy IVa i V. Nie jestem rolnikiem i nie mam nic wspólnego z rolnictwem, mieszkam też w innym województwie. Zastanawiam się co zrobić. Chciałem początkowo przyjąć gotówkę, ale później zacząłem się zastanawiać, że nie chciałbym tych pieniędzy wydawać przez najbliższe lata, a też bez sensu, żeby były one na koncie i żeby zżerała je inflacja. Chciałbym dopytać się osób, które bardziej znają się na temacie rolniczym:1) Jakie rocznie koszty będę ponosić jeżeli będę właścicielem tej ziemi? Z tego co wiem jest podatek rolniczy, czy coś jeszcze?2) Klasa ziemi IVa i V nie jest klasą zbyt wysoką. Powinienem znaleźć kogoś kto taką ziemię chciałby dzierżawić czy raczej będę mieć z tym problem? Będę wdzięczny za wszystkie komentarze, które pomogą mi podjąć decyzję. Quote
Robert ;-) Posted September 22, 2018 Report Posted September 22, 2018 Ja bym nie sprzedał, podatek nie jest zbyt wysoki ,z dzierzawą nie powinno być problemu ale to zależy od regionu u nas by łykneli bez problemu Quote
emigon Posted September 23, 2018 Author Report Posted September 23, 2018 Dzięki za opinię. Myślę, że jeżeli miałbym dzierżawić tę ziemię to na umowę 5 lub 10 lat. Dopłaty zostawiłbym dzierżawiącemu. Jaką kwotę rocznie mogę mniej więcej żądać za dzierżawę takiej ziemi? Quote
DuzyGrzegorz Posted September 23, 2018 Report Posted September 23, 2018 Tenuta za grunt rolny w moich okolicach za 1 ha zawsze się kształtowała na poziomie ok. 5 dt najczęściej uprawianego zboża. Na glebach słabych jest to żyto, a na lepszych pszenica. Jeżeli komuś dana działka szczególnie pasuje jest gotów zapłacić więcej. Znacznie wyższe, nawet 5 razy są tenuty za grunty na terenach sadowniczych przy dzierżawach o długości co najmniej równej trwałości plantacji. Pozdrawiam! Quote